سنگ گرانیت چیست و انواع آن کدامند؟ کاربردهای سنگ گرانیت

سنگ گرانیت چیست

سنگ‌های مختلفی امروز برای نماهای داخلی و خارجی ساختمان موراد استفاده می‌گیرد که از جمله آنها می‌توان سنگ بازالت و سنگ گرانیت اشاره کرد. هر دو سنگ دارای ویژگی‌های بسیار خوبی از جمله زیبایی و استحکام اشاره کرد. اما سنگ گرانیست چیست؟ سنگ گرانیت یکی از انواع سنگ‌های ساختمانی است که امروزه کاربردهای فراوانی دارد و در سراسر دنیا از آن در صنعت استفاده فراوانی می‌شود. همانند انواع سنگ بازالت، سنگ گرانیت نیز دارای انواع مختلفی است که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم.

سنگ گرانیت چیست؟

نام دیگر سنگ گرانیت در ایران سنگ خارا نیز هست که معنای تحت لفظی آن خرمنی از دانه‌های درشت رنگی است. سنگ گرانیت را می‌توان بعد از سنگ بازالت پرکاربردترین و فراوان‌ترین سنگ در پوسته زمین دانست. به طوری که به راحتی می‌توان گفت که ۹۵ درصد از پوسته زمین از سنگ گرانیت و سایر سنگ‌های آذری ساخته شده‌است. این سنگ از نظر کاربرد نیز به علت فراوانی تقریبا در هر زمینه‌ای از ساختمان سازی تا مجسمه سازی کاربرد دارد.

مقاله پیشنهادی: فرق سنگ مرمر با گرانیت

سنگ گرانیت

مقاله پیشنهادی: سنگ فرش چیست؟

کاربردهای سنگ گرانیت

همانطور که گفتیم سنگ گرانیت کاربردهای زیادی در زندگی روزمره ما دارد. به طوری که برای بررسی همه کاربردهای سنگ گرانیت باید وقت و زمان زیادی صرف کرد. با این حال بیشترین استفاده از این سنگ‌ها مربوط به بخش ساختمان‌سازی است که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

مقاله پیشنهادی: انواع سنگ طبیعی برای پله

 ساخت و ساز

حالا که متوجه شدیم سنگ گرانیت چیست، باید به بررسی کاربردهای سنگ گرانیت نیز بپردازیم. بیشترین کاربرد این سنگ‌ها در پروژه‌های ساختمانی است: در قسمت ساختاری ساختمان و به صورت روکش تزیینی. کاربرد این سنگ‌ها برای عناصر ساختاری مانند، ستون، پله و غیر بر کسی پوشیده نیست. هرکدام از ما مسلما ساختمان‌های زیادی را دیده‌ایم که از گرانیت در آنها استفاده شده، همچنین دوام و ماندگاری زیادی نیز دارد.

سنگ کابینت و کانتر گرانیت

یکی از رایج‌ترین کاربردهای سنگ گرانیت در ساخت کابینت و اپن آشپزخانه است. با پیشرفت تکنولوژی و دنیای مد شاهد تغییرات جدیدی در فضا و معماری داخلی هستیم. با این حال نماهای سنگی در آشپزخانه همیشه جز بهترین و خوش چشم اندازترین مصالح است.

استفاده از سنگ گرانیت در آشپزخانه نه تنها ظاهر بسیار گرانبهایی دارد، بلکه با مقاومت بسیار بالای خود در برابر انواع ضربه و خط و خش نیز مقاوم است. سنگ گرانیت با انواع مدل‌های مختلفی که دارد، تقریبا می‌تواند هر سلیقه‌ای را راضی کند.

سنگ کف گرانیت

کف‌سازی نیز یکی از کاربردهای گرانیت است. امروزه ساختمان‌های زیادی را می‌بینیم که برای کف سازی به سراغ سنگ گرانیت رفته‌اند تا ظاهر زیباتر و لوکس‌تری به ساختمان خود بدهند. این سنگ‌ها که بیشتر مخصوص فضاهای بیرونی است، معمولا برای محوطه‌ها و پیاده‌روها کاربرد ویژه‌ای دارد.

انواع سنگ گرانیت

سنگ پله

سنگ پلکان باید از مقاومت و دوام بسیار بالایی برخوردار باشد تا در طول زمان دچار مشکل نشود. یکی از کاربردهای سنگ گرانیت پله‌سازی است. سنگ گرانیت را معمولا برای فضاهای پرتردد استفاده می‌کنند و از این نظر که دوام بسیار بالایی دارد، می‌توان تا سالیان سال با خیال راحت از آن استفاده کرد. این فضاها معمولا از گرانیت‌های پرداخت شده استفاده می‌کنند تا لغزنده نباشد.

سنگ نمای گرانیت

امروزه در سنگ نمای بسیاری از ساختمان‌ها نیز شاهد استفاده از گرانیت هستیم. همانطور که گفتیم این سنگ قابلیت دوام بسیار بالایی دارد و با توجه به این که در برابر آب و رطوبت آسیب نمی‌بیند، می‌تواند گزینه بسیار خوبی برای نمای ساختمانی باشد.

سنگ ازاره گرانیت

سنگ ازاره نیز ساختمان، نیز همچون نمای بیرونی باید از متریالی ساخته شود که بتواند دوام و کارایی بالایی داشته باشد و در عین حال نیز در برابر رطوبت و آب پایدار باشد. امروزه یکی از کاربردهای سنگ گرانیت استفاده از آن به عنوان سنگ ازاره است که البته بیشتر برای ساختمان‌های خاص استفاده می‌شود.

جدول سنگی

همانطور که حتما بارها در خیابان‌ها دیده‌اید، جنس جدول‌های سنگی معمولا از گرانیت است. چون در طول زمان بسیار مقاوم است و می‌شود برای مدت زمان بسیار طولانی از آن استفاده کرد. البته به علت این دوام و کارایی قیمت نهایی مطلوبی هم دارد، بنابراین شهرداری‌ها و راه‌سازی‌ها از آن به عنوان یک گزینه مناسب برای جدول سنگی استفاده می‌کنند.

سنگ قبر

ساخت سنگ قبر از سنگ گرانیت نیز بسیار رایج است. همچنین نسب به قیمت مناسب کارایی بالایی نیز دارد. معمولا از سنگ گرانیت مشکی برای سنگ قبر استفاده می‌شود.

انواع سنگ گرانیت

بهترین سنگ گرانیت چیست و کدامست؟ در این قسمت به بررسی انواع سنگ گرانیت خواهیم پرداخت. این انواع متفاوت معمولا بر اساس رنگ دسته بندی می‌شوند و کاربردهای متفاوتی دارند. این رنگ و طرح‌ها وابسته به کانی‌های موجود در سنگ هستند. همچنین اندازه این کانی‌ها نیز قادر است بافت کلی سنگ را تغییر دهد.

گرانیت سفید

اگر چه این مدل از گرانیت از انواع سنگ گرانیت به نام سفید است ولی معمولا کاملا به رنگ سفید نیست. ممکن‌های سایه‌هایی در این سنگ قابل مشاهده باشد. این گرانیت‌ها که معمولا از کشورهای اروپایی استخراج می‌شوند، قیمت بالایی نیز دارند. استفاده از آنها برای نمای بیرونی ساختمان مناسب نیست چون قادر است به راحتی گرد و غبار را جذب کرده و کدر شود.

کاربرد سنگ گرانیت

گرانیت مشکی نطنز

معمولا وقتی حرف از سنگ گرانیت یا اینکه اصلا سنگ گرانیت چیست می‌شود همه یاد سنگ مشکی نطنز می افتند. گرانیت مشکی نطنز یکی از زیباترین و کاربردی‌ترین انواع گرانیت است. به علت رنگ بسیار زیبای مشکی و خاکستری تقریبا با تمامی دکورها و طراحی‌ها قابلیت همسان‌سازی دارد. این نوع گرانیت از نظر بافت و ساختار نیز محکم‌تر از مدل‌های دیگر است. شرکت ایران بازالت تولید کننده تخصصی گرانیت مشکی نطنز است. سنگ‌های تولید شده در این شرکت با کیفیت صادراتی، همگی تولید شده در کارخانه تخصصی شرکت با سه قله بر تولید در عرض های ۴۰ – ۶۰-۸۰-۱۲۰ و اسلب ضخامت (قطر سنگ) دو سانت کامل است. البته گرانیت مشکی نطنز در انواع و اندازه‌های متفاوتی تولید می‌شود:

۱- سابیده صیقلی(براق) ۲- سابیده هوند(مات) ۳- چرمی ۴- بوش همر ۵- فلیم ۶- فلیم چرمی ۷- سابیده اپوکسی(رنگ شده)

مقاله پیشنهادی: سنگ گرانیت مشکی نظنز چیست؟

گرانیت خاکستری

همانطور که از نام این سنگ گرانیت پیدا است، طیف رنگی آن از خاکستری تیره تا روشن است. این نوع گرانیت نیز به علت قیمت پایین و کیفیت متوسط معمولا طرافداران مخصوص به خود را دارد. از این نوع سنگ بیشتر در نماهای غیر مهم مانند پله، کف و نمای بیرونی استفاده می‌شود.

گرانیت قرمز

این نوع گرانیت در بین انواع سنگ گرانیت کمیاب‌تر است. طیف رنگی آن نیز ممکن است از نارنجی تا آجری و قرمز متفاوت باشد. همانطور که گفتیم طیف رنگی ایجاد شده به کانی‌های موجود در سنگ بستگی دارد. به دلیل رنگ منحصر به فرد این گرانیت بیشتر در نماهای خارجی ساختمان استفاده می‌شود.

خرید بهترین سنگ گرانیت

گرانیت سبز

گرانیت سبز نیز در ایران طرفداران بسیاری دارد. این گرانیت نیز بسته به نوع رسوب تشکیل سنگ طیف رنگی بسیار متفاوتی دارد. از این گرانیت هم در نمای بیرونی ساختمان و هم نمای داخلی آن استفاده می‌شود.

مقایسه انواع سنگ‌ گرانیت

گرانیت یکی از پرطرفدارترین و زیباترین مصالح برای میز، کفپوش، دور شومینه و سایر اقلام تزئینی و کاربردی است. برای اینکه بتوانید سنگ گرانیت مناسب برای پروژه خود را انتخاب کنید، مهم است که تفاوت بین انواع مختلف سنگ گرانیت را درک کنید. وقتی صحبت از رنگ، طرح و رگه‌ها به میان می‌آید، گرانیت در طیف وسیعی از رنگ‌ها از جمله آبی، سبز، سیاه، قهوه‌ای، قرمز و غیره موجود است. با انتخاب از بین انواع رنگ‌ بندی سنگ گرانیت می توانید به راحتی طرحی متناسب با سبک داخلی یا دکوراسیون خود پیدا کنید.

بسته به اینکه گرانیت از کجا سرچشمه گرفته، تفاوت‌هایی در الگو و طرح‌های آن‌ها وجود دارد. گرانیت‌های برزیل دارای طرح‌های بیشتری با علامت‌های برجسته هستند در حالی که گرانیت‌های هندی معمولاً چرخش یا رگه‌های ساده‌تری دارند. سنگ‌های گرانیت از نظر سختی نیز متفاوتند و این موضوع بر مقاومت آن‌ها در برابر لکه و خراش تأثیر می‌گذارد. گرانیت با درجه سخت‌تر به دلیل دوام بیشتر به نگهداری کمتری نسبت به انواع نرم‌تر آن نیاز دارد.

از نظر نیاز به تعمیر و نگهداری، برخی از انواع گرانیت نیاز به آب‌بندی دارند در حالی که برخی دیگر نیازی ندارند. گرانیت‌های خاصی مانند سنگ صابون نیازی به آب‌بندی ندارند، اما ممکن است در تمیز کردن با محلول‌های مبتنی بر آب به مراقبت بیشتری نیاز داشته باشند تا رنگ غنی خود را به مرور زمان از دست ندهند. به طور مشابه گرانیت‌های صیقلی بیشتر از گرانیت‌های تراشیده شده، لکه‌ها را نشان می‌دهند و این موضوع به بهتر نشان دادن لکه‌ها کمک می‌کند‌. به طور کلی انواع گرانیت صیقلی به نگهداری منظم نیاز دارند تا بتوانند درخشندگی طبیعی خود را برای مدت طولانی‌تری حفظ کنند.

در واقع هر نوع گرانیت بسته به نیازهای خاص شما دارای مجموعه‌ای از مزایا و معایب خاص خود است، بنابراین هر گزینه باید قبل از تصمیم‌گیری در مورد اینکه چه نوع سنگی برای پروژه یا کار شما بهترین است، به دقت سنجیده شود. درک این تفاوت‌های ظریف به شما کمک می‌کند که از سنگ گرانیت انتخابی خود در سال‌های آینده بیشترین بهره را ببرید!

کلام آخر

در پایان مقاله سنگ گرانیت چیست باید بگوییم که در صنعت ساختمان، سنگ های سیاهی که سختی و استحکام سنگ های گرانیتی را به اشتراک می گذارند، به نام گرانیت سیاه شناخته می شوند. از نظر زمین شناسی، گرانیت سیاه ممکن است گابرو، دیاباز، بازالت، دیوریت، نوریت یا آنورتوزیت باشد. شرکت ایران بازالت تولید کننده انحصاری سنگ گرانیک مشکی نطنز با کیفیت عالی و استاندارهای بین المللی است که به راحتی می‌توان از آن هم در نمای بیرونی ساختمان و هم طراحی داخلی استفاده کرد. همچنین در زمینه خرید سنگ بازالت با بهترین قیمت نیز می‌توانید به ایران بازالت اعتماد کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید از مقاله انگلیسی ویکی‌پدیا در مورد سنگ گرانیت استفاده کنید.

سوالات متداول

  1. سنگ گرانیت چیست؟
    یکی از انواع سنگ‌های ساختمانی که امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته سنگ گرانیت است. از این سنگ برای نمای داخلی و خارجی ساختمان استفاده می‌شود.
  2. کاربردهای سنگ گرانیت چیست؟
    این سنگ به دلیل ظاهر جذاب و استحکامی که دارد در مواردی مانند: پله، کف، کابین، ساخت و ساز، نما و … مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  3. بهترین نوع سنگ گرانیت کدامست؟
    در حال حاضر محبوب ترین نوع سنگ گرانیت، سنگ گرانیت مشکی نطنز است که دارای زیبایی بصری بسیار زیادی است.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *