سنگ مناسب برای روف گاردن

استفاده از سنگ بازالت در روف گاردن

سنگ مناسب برای روف گاردن باید ویژگی های خاص خودش را داشته باشد. این در حالی است سنگ های مختلفی برای استفاده و پوشش کف روف گاردن یا همان بام سبز در بازار وجود دارند. در این میان، استفاده از سنگ های طبیعی محبوبیت و کاربرد خاص خودشان را به عنوان سنگ روف گاردن پیدا کرده اند. در سال های گذشته افراد زیادی سنگ بازالت برای روف گاردن را توصیه کراه اند. اما با توجه به اهمیت پوشش سنگی برای بام های سبز، ما در این مقاله از ایران بازالت سعی کرده ایم انواع سنگ مناسب برای روف گاردن را مورد بررسی قرار دهیم.

روف گاردن چیست؟

روف گاردن فضای زیبایی است که در بالای هر ساختمانی مانند خانه‌های ویلایی یا آپارتمان‌های تجاری ایجاد می‌شود، که معمولاً برای زیبایی‌ و ایجاد مکانی برای تجلی طبیعت در مناطق شهری ایجاد می‌شود. یک روف گاردن همچنین می‌تواند با ایجاد سایبانی در برابر خورشید و بارش باران، کارایی بیشتری داشته باشد. درواقع در زندگی شهری امروزی که افراد کمتر به طبیعت می‌روند، وجود فضاهایی مانند روف گاردن در پشت بام‌ها می‌تواند امکان آسایش و تفریح را فراهم می‌کند.

مقاله پیشنهادی: تمیز کردن سنگ گرانیت

اصول طراحی روف گاردن

در ابتدایی‌ترین حالت، ایجاد یک روف گاردن شامل استفاده از گیاهان یا پوشش گیاهی، سنگ فرش‌های آجری یا سنگی، خاک و سایر مواد برای ایجاد یک محیط جذاب پر از زندگی در فضایی بدون استفاده مانند پشت‌بام است. سنگ بازالت به دلیل زیبایی و استحکام یکی از محبوب‌ترین سنگ‌ها برای استفاده در روف گاردن است.

هنگام استفاده از سنگ بازالت در روف گاردن، لازم است که نکاتی اساسی را در نظر بگیرید. در ابتدا اطمینان حاصل کنید که سنگ‌ها ضخامت مناسبی دارند تا وزن اعمال شده روی سقف خیلی سنگین نشود. پس از پایان کار از فویل غشایی ضد آب در زیر و بالای سنگ‌ها استفاده کنید تا حداکثر محافظت در برابر شرایط نامساعد جوی اعمال شود.

انواع سنگ های طبیعی برای روف گاردن

بهترین سنگ روف گاردن کدامست؟  آیا سنگ بازالت برای روف گاردن مناسب است؟ سنگ های طبیعی به علت استحکام و دوام بالایی که دارند، برای استفاده به عنوان کف پوش روف گاردن مناسب هستند. مهمترین از آنها، عبارتند از:

سنگ گرانیت

از سنگ های گرانیتی برای طراحی بام سبز به علت رنگ های جذاب و زیبایی که دارند، زیاد استفاده می شود. آنها در برابر خراش و لکه نفوذ ناپذیر هستند. این سنگ های آذرین طبیعی، طی میلیون ها سال تحت فشار شدید تشکیل شده اند. برای همین استحکام و دوام زیادی دارند و بر این اساس می توانند برای روف گاردن مناسب باشند. اما نصب و نحوه استفاده از آنها به عنوان هر گونه کف پوش ممکن است تا حدودی سخت و دشوار باشد که خودتان به راحتی نمی توانید از آنها برای بام سبز استفاده کنید و باید از یک فرد با تجربه در این زمینه کمک بگیرید.

سنگ تراورتن

تنوع رنگ های سنگ تراورتن، به عنوان سنگ مناسب برای طراحی بام سبز بسیار زیاد است. حتی نسبت به سایر سنگ ها ظاهر نرم تری را دارد. از طرفی هم بافت آن کاملا متخلخل است که می توان آن را با دوغاب رنگی برای سطحی زیبا تر و صاف تر پر کرد. اما با توجه دارا بودن حفره های کوچک و ساختار متخلخل ممکن است به هر گونه مواد اسیدی سریعا واکنش نشان دهد.

سنگ بازالت

سنگ بازالت برای روف گاردن بسیار مناسب است چرا که از استحکام و دوام بسیار بالایی برخوردار است. همچنین در برابر بارش شدید باران و نور خورشید مقاومت زیادی دارد. از طرفی هم در هنگام قرارگیری در برابر مواد اسیدی، هیچ گونه واکنشی نشان نمی دهد. برهمین اساس سنگ بازالت می تواند برای روف گاردن یک گزینه عالی و مناسب باشد. فقط در هنگام خرید سنگ بازالت برای استفاده در طراحی بام سبز و روف گاردن باید به این نکته دقت کنید که برای به صرفه بودن، آن را از مراکز تامین کنندگان سنگ بازالت برای روف گاردن مانند ایران بازالت خریداری کنید. ایران بازالت، به عنوان یکی از بزرگترین مراکز فروش اینترنتی سنگ بازالت می تواند سنگ مورد نیاز خریداران برای طراحی روف گاردن با سهولت بیشتر و در کمترین زمان ممکن تهیه کرده و آنها را به دست خریداران برساند.

سنگ بازالت روف گاردن

ویژگی های لازم سنگ طبیعی برای روف گاردن

سنگ های طبیعی کاربرد زیادی دارند که یکی از محبوب ترین آنها استفاده در انواع کف پوش ها مانند گاردن روف است. اما با توجه به پیشرفت تکنولوژی در زمینه انواع ساخت ها تزئینی، برخی از تامین‌ کننده های بزرگ  سنگ‌ های طبیعی مانند ایران بازالت سعی می کنند تا با حفظ کیفیت و دوام و حتی طیف رنگی سنگ های طبیعی،  آنها را برای خریداران تهیه و آماده کنند.

سنگ های طبیعی ویژگی های منحصر به فردی برای طراحی بام  سبز دارند که مهمترین آنها عبارتند از:

مزایای بصری و زیبایی ظاهری

سنگ های طبیعی مانند بازالت، به عنوان زیباترین و با دوام ترین گزینه برای انواع کف پوش مانند روف گاردن استفاده می شوند. زیبایی ظاهری یکی از دلایلی است که افراد سنگ بازالت برای روف گاردن را مناسب می‌دانند.

رنگ

رنگ مناسب سنگ های طبیعی یکی دیگر از گزینه های مهم برای انتخاب انتخاب است. اما اکثر خریداران به رنگ سیاه برای گاردن روف علاقه زیادی دارند چون ظاهری زیبا و شیک به بام های سبز می دهد. یکی از این سنگ های سیاه مناسب برای این کار، سنگ بازالت است. این سنگ ها در برابر رنگ پریدگی مقاوم هستند و زیبایی آن ها با گذشت زمان بیشتر می شود.

ماندگاری و استحکام

انتخاب سنگ های طبیعی برای مکان هایی که زیاد در معرض بارش شدید و نور خورشید (مانند کف پوش) قرار می گیرند یک گزینه کاملا منطقی است. چون آنها زیاد به نگهداری و مراقبت نیاز ندارند. از طرفی هم دوام و استحکام زیادی دارند.

خرید سنگ بازالت برای روف گاردن

ابعاد سنگ کف روف گاردن

از سنگ های مختلف برای روف گاردن و تامین بام های سبز در ابعاد مختلف 30×30، 30×35، 30×60، 40×60 و یا 40×40 و 80×40 و … کاربرد بسیار زیادی دارد. چون استفاده از آنها در این اندزه ها، احتمال خراش و شکستگی زیاد و در نهایت تولید ضایعات سنگی را کاهش می دهد. از طرفی هم کاربرد آنها با این سایز، امکان شیب بندی  و هدایت آب باران را فراهم می کند و باعث افزایش استحکام و دوام بیشتر آنها می شود.

فرآوری سنگ مناسب روف گاردن

برخی از سنگ های امروزی که ممکن است به عنوان سنگ نمای ساختمان کاربرد داشته باشند، در کارخانجات به روش های مختلفی  مانند صیقلی، چرمی، تیشه ای و … فرآوری می شوند تا زیبایی ظاهری آنها افزایش پیدا کند. این  در حالی است امکان لغزندگی سنگ های فرآوری تا حد زیادی افزایش پیدا می کند. حتی ممکن است دوام و سایر ویژگی های آنها دستخوش تغییراتی شود. برای همین احتمالا برای روف گاردن مناسب زیاد نیستند و سنگ های طبیعی مانند بازالت گزینه های مناسب تر و بهتری هستند.

انتخاب سنگ مناسب برای روف گاردن

حال که انواع سنگ های مناسب برای روف گاردن و طراحی بام سبز را شناختید، شاید فکر کنید استفاده از سنگ های طبیعی به عنوان کف پوش در روف گاردن هزینه زیادی دارد و تامین و تهیه آنها ممکن است سخت باشد. اما واقعیت این است که سنگ های طبیعی به علت دوام و استحکام بالایی که دارند، خرید آنها کاملا مقرون به صرفه است. از طرفی هم تهیه آنها بدون هیچ گونه واسطه ای و مستقیم از تامین کنندگان بزرگی مانند ایران بازالت می تواند قیمت خرید آنها را تا حدودی کاهش دهد.

مطلب پیشنهادی: المان های مهم برای طراحی روف گاردن

سوالات متداول

  1. آیا استفاده از سنگ بازالت برای هر شرایط آب و هوایی مناسب است؟
    بله! سنگ بازالت یک ماده ایده آل و مقاوم در برابر تغییرات دما و بارش برف و باران است، استحکام بالای بازالت باعث می‌شود که برای استفاده طولانی مدت گزینه‌ای مطلوبی باشد.
  2.  آیا روف گاردن نیاز به نگهداری دارد؟
    بسته به اینکه روف گاردن شما چقدر بزرگ باشد، ممکن است به شخصی نیاز داشته باشید که در خدمات باغبانی پشت بام متخصص باشد تا از گیاهان مراقبت کند. همچنین برای حفظ زیبایی روف گاردن باید اقدامات مربوط به پاکسازی و شستشو نیز مرتبا انجام شوند.
  3.  آیا در مورد استفاده از انواع گیاهان در روف گاردن محدودیتی وجود دارد؟
    بله، بسته به موقعیت جغرافیایی، گیاهان خاصی ممکن است برای شرایط اقلیمی شما مناسب باشند.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *