تاثیر گل و گیاه در نمای ساختمان | ۳ مزیت تزیین نمای ساختمان با گل و گیاه

تزیین نمای ساختمان با گل و گیاه

در عصر مدرن، مردم نسبت به معماری ساختمان‌های خود بسیار آگاه هستند. نماها نقش مهمی در ایجاد یک اثر به یاد ماندنی برای عابرین ایفا می‌کنند. نما قسمت برجسته‌ی ساختمان است که نشان دهنده سلیقه و انتخاب مالک است. بسیاری از معماران و مهندسان از تکنیک‌های مختلفی برای جذاب و چشم نواز کردن نماها استفاده می‌کنند. یکی از تکنیک‌هایی که در سال‌های اخیر بسیار رایج شده استفاده از گل و گیاه در نمای ساختمان است. این مقاله ایران بازالت به بررسی گیاهان مناسب نمای ساختمان می‌پردازد و نکات مفیدی در مورد تاثیر گیاهان بر نمای ساختمان ارائه می‌دهد.

تزیین نمای ساختمان با گل و گیاه

تزیین نمای ساختمان با گل و گباه فواید متعددی دارد که در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • اول، زیبایی و ظرافت را به ساختمان اضافه می‌کند. گل‌ها و گیاهان در مجموعه‌ای از رنگ‌ها، شکل‌ها و اندازه‌ها موجود هستند و همین تنوع آن‌ها را به یک انتخاب کاربردی برای طراحی بیرونی تبدیل می‌کند.
  • مورد دوم این که گل‌ها و گیاهان به تصفیه هوا و کاهش آلودگی صوتی نیز کمک شایانی می کنند. این موضوع باعث می‌شود که آن‌ها در نزدیکی جاده‌های شلوغ، بزرگراه‌ها و سایر محیط‌های پر سر و صدا به یک مکمل عالی برای حذف آلودگی تبدیل شوند.
  • سوم، گل‌ها و گیاهان می‌توانند با ایجاد سایه در ماه‌های تابستان و عایق در برابر هوای سرد در ماه‌های زمستان به تنظیم دمای داخلی ساختمان‌ها نیز کمک کنند.

تاثیر گیاهان بر نمای ساختمان

تاثیر گیاهان بر نمای ساختمان

هنگامی که گیاهان در نمای ساختمان قرار می‌گیرند، جلوه‌ای جادویی و جذاب ایجاد می‌کنند که می‌تواند هر ساختار خسته کننده‌ای را به یک نقطه عطف بصری جذاب تبدیل کند. گیاهان و گل‌ها حسی طبیعی را به سازه بتنی و فولادی اهدا می‌کنند که به تاثیر بصری کلی ساختمان هماهنگی زیادی می‌بخشد. شاخ و برگ سبز همچنین با با گل‌های رنگارنگ جذاب آن‌ها از سختی ساختمان می‌کاهد و آن را دیدنی‌تر می‌کند. علاوه بر این، گل‌ها تأثیر آرامش بخشی بر بازدیدکنندگان دارند و این موضوع تجربه مثبتی را برای افرادی که از ساختمان بازدید می‌کنند یا در حال زندگی در آن هستند ایجاد می‌کند.

۳ عامل تاثیرگذار در انتخاب گیاه برای نمای ساختمان

همه گیاهان برای تزئین نمای ساختمان با گل و گیاه مناسب نیستند زیرا شرایط نگهداری و آب و هوایی مناسب هر گیاه با دیگری متفاوت است. به عنوان مثال برخی از گیاهان برای نما بیش از حد بزرگ و سنگین هستند و آن‌ها را به یک خطر بالقوه تبدیل می‌کند و می‌توانند با سقوط بر روی عابرین خطرات زیادی داشته باشند. همچنین بعضی گیاهان نیاز به نگهداری و مراقبت زیادی دارند که ممکن است این مراقبت همیشه امکان پذیر نباشد. بنابراین، قبل از انتخاب گیاهان مناسب نمای ساختمان، توجه به عوامل زیر ضروری است:

  1. شرایط آب و هوایی: گیاهان به تغییرات آب و هوایی حساس هستند. گرمای شدید، بادهای سرد و شرایط مرطوب می‌تواند به گیاهان آسیب برساند. بنابراین، انتخاب گیاهانی که بتوانند شرایط آب و هوایی خاصی را تحمل کنند ضروری است. در مورد گیاهان مناسب نمای ساختمان در شرایط اقلیمی خود تحقیق کنید و از کارشناسان مربوطه راهنمایی بگیرید.
  2. رشد و اندازه: گیاهان می‌توانند رشد کنند تا بوته‌ای بزرگ شوند، اگر رشد آن‌ها مانع عملکرد صحیح ساختمان شود یا فضا را شلوغ کنند می‌توانند مشکل ساز شوند. بنابراین، بهتر است گیاهانی را انتخاب کنید که رشد آهسته و متناسب با فضای موجود را دارند، این نکته بسیار حائز اهمیت است.
  3. جذابیت بصری: رنگ و شکل گیاهان بر زیبایی کلی ساختمان تأثیر به سزایی دارد. به این ترتیب، انتخاب گیاهانی که رنگ و شکل آنها با طراحی ساختمان هماهنگ باشد و جلوه‌ی بصری جذابی ایجاد کند، ضروری است.

گونه های گیاهی توصیه شده برای نمای ساختمان شامل گیاهان کوتوله مانند گل رز مینیاتوری یا گل آفتابگردان، پوشش‌های زمینی مانند آجوگا یا انجیر خزنده و تاک‌های گلدار مانند ویستریا یا گل رز است. توصیه می‌کنیم برای شناختن نمونه‌های دیگر از کارشناسان این حوزه کمک بگیرید.

گل و گیاه در نمای ساختمان

مقاله پیشنهادی: انواع نورپردازی نمای ساختمان 

اصول انتخاب گیاهان و نگهداری آنها در نما

علاوه بر انتخاب گیاهان مناسب نمای ساختمان، رعایت برخی موارد ضروری را در نظر داشته باشید تا علاوه بر تلاش برای حفظ سلامت گیاهان بتوانید بهترین اقدامات را در جهت حفظ زیبایی ساختمان خود نیز انجام دهید. این اصول عبارتند از:

  1. انتخاب گیاهان بر اساس جهت نما: نماها باید گیاهان را حول نور خورشید در دسترس قرار دهند. قرار گرفتن در معرض نور باید متناسب با نیازهای خاص گیاه در نظر گرفته شود. به عنوان مثال بعضی از گیاهان می‌توانند در سایه رشد و ماندگاری بهتری داشته باشند. بنابراین بهتر است که در این باره تحقیقات لازم را انجام دهید.
  2. خاک و زهکشی: خاک و زهکشی مناسب برای رشد و نمو گیاه ضروری است. اطمینان حاصل کنید که ظرف یا گلدان گیاهان دارای زهکشی مناسب برای جلوگیری از ماندگاری آب است.
  3. هرس و پیرایش: هرس و پیرایش دوره‌ای گیاهان باعث رشد و نمو آن‌ها می‌شود و ظاهر شلخته‌ی آن‌ها را بهبود می‌بخشد.
  4. آبیاری و کوددهی: آبیاری و تغذیه منظم گیاهان با کود متعادل به حفظ سلامت پوشش گیاهی نما کمک می‌کند.

مقاله پیشنهادی: بهترین مصالح برای نمای ساختمان

نتیجه گیری در مورد گل و گیاه در نمای ساختمان

تزیین نمای ساختمان با گیاهان و گل‌ها تکنیکی عالی است که به نمای بیرونی آن ارزش و زیبایی خاص و متفاوتی می‌بخشد. استفاده از گیاهان یک جایگزین بصری جذاب و سازگار با محیط زیست است که مزایای زیادی مانند تصفیه هوا و کاهش صدا را در پی دارد. با این حال، هنگام انتخاب گیاهان، مهم است که عوامل ذکر شده در بالا را در نظر داشته باشید و اصول مراقبت و نگهداری را رعایت کنید تا اطمینان حاصل شود که پوشش گیاهی می‌تواند به زیبایی هر چه بیشتر نمای بیرونی ساختمان شما کمک کند. شما می‌توانید از کارشناسان ایران بازالت برای دریافت راهنمایی‌های بیشتر نیز کمک بگیرید.

اگر قصد خرید سنگ بازالت یا سنگ گرانیت مشکی نطنز و … را برای نمای ساختمان خود دارید با ما تماس بگیرید.

استفاده از گیاه در مقابل خانه

سوالات متداول

  1. چند گیاه مناسب نمای ساختمان که بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند؟
    برخی از گیاهان متداول که در نمای ساختمان استفاده می‌شوند عبارتند از سرخس، ساکولنت، گیاهان علفی و گونه‌های گلدار مانند گل اطلسی، بگونیا و امپاتینس.
  2. شرایط نگهداری گل و گیاه در نمای ساختمان چگونه است؟
    گل و گیاه نما به نگهداری منظم مانند آبیاری، هرس و کوددهی نیاز دارند تا بمانند و دیوار به عملکرد مطلوب خود ادامه دهد. برخی از دیوارهای سبز مجهز به سیستم‌های آبیاری خودکار و حسگرهایی هستند که سلامت گیاهان را برای بهینه‌سازی نگهداری آن‌ها نظارت می‌کنند.
  3. گل و گیاه در نمای ساختمان چه مزایایی دارد؟
    دیوارهای سبز در نمای ساختمان‌ها می‌توانند مزایای متعددی از جمله کاهش مصرف انرژی ساختمان‌ها با ایجاد عایق و سایه طبیعی، کمک به تنوع زیستی شهری، بهبود کیفیت هوا و کاهش آلودگی صوتی در پی داشته باشند.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *