انواع سنگ طبیعی برای پله | انتخاب بهترین سنگ برای راه پله

سنگ برای راه پله

اگر به دنبال با شکوه جلوه دادن ساختمان خود هستید بهتر است در انتخاب سنگ پله و راه پله خود کمی سلیقه به خرج دهید و بهترین نوع از انواع سنگ طبیعی را برای راه پله خود خریداری کنید.

انواع سنگ طبیعی برای پله کدامند؟

بهترین سنگ برای راه پله کدام است؟ امروزه از سنگ های طبیعی از جمله بازالت در قسمت های مختلفی از ساختمان مانند  نما، کفپوش و راه پله به صورت تزئینی و برای جنبه زیبایی ظاهری آن استفاده می شود.  اما مهمترین نکته این است که چون پله و راه پله ها در معرض رفت و آمد و آلودگی های محیطی قرار دارند هر نوع سنگی برای استفاده در این قسمت ها مناسب نیست. از طرفی هم سنگی که برای راه پله و پاگرد پله استفاده می شود نباید آب زیادی را جذب خودش کند. چون در این صورت ممکن است یک بستری را برای رشد باکتری ها و بروز آلودگی های محیطی ایجاد کند.

مهمترین سوال این است که کدام سنگ برای پله و راه پله مناسب هستند؟ انواع سنگ های طبیعی برای راه پله کدامند؟ ما در این مقاله از ایران بازالت سعی کرده ایم بهترین سنگ های طبیعی برای استفاده از پله و راه پله ها را معرفی کنیم.

انوع سنگ طبیعی برای پله

سنگ گرانیت برای راه پله

یکی از بهترین انواع سنگ طبیعی برای پله، گرانیت است. از این سنگ به علت استحکام بسیار بالا و قدرت جذب آب کمی که دارد می توان در پله و راه پله ها استفاده کرد. اما از آنجایی که تا حدودی گران است و نسبت به سایر سنگ های طبیعی قیمت بالایی دارد، شاید استفاده از آن برای راه پله ها زیاد مقرون به صرفه نباشد. به خصوص اگر بخواهید از این سنگ برای ساختمان هایی غیر از مسکونی و پرتردد استفاده کنید.

مقاله پیشنهادی: سنگ گرانیت چیست؟

سنگ مرمر برای راه پله

اگر چه سنگ مرمر نسبت به گرانیت برای پله و راه پله ها استحکام زیادی ندارد اما به راحتی می توان آن را برش دارد و کاربرد متنوعی در ساخت پله و نرده های اطراف آن دارد.

ماسه سنگ

از دیگر انواع سنگ طبیعی برای پله می‌توان به ماسه سنگ اشاره کرد. ماسه سنگ برای ساخت پله های سنگی در فضاهای باز بیشتر استفاده می شود. چون نسبت به سایر سنگ ها قیمت مناسب تری دارد. از طرفی هم استحکام و دوام زیادی به پله ها می بخشد. اما طیف رنگی این نوع سنگ برای پله ها محدود است و فقط در رنگ های تیره وجود دارد.

سنگ بازالت برای پله و راه پله ها

بازالت سنگی تیره رنگ و ریزدانه است که به راحتی می توان آن را در ابعاد و اندازه های دلخواه برش داد. از طرفی سنگ بازالت برای پله ها در برابر انواع تغییرات دمایی مانند سرما و گرمای زیاد مقاوم بوده، یخ نمی زند، ترک نمی خورد و مهمتر اینکه در درجه حرارت بالا تغییر شکل نمی دهد. یکی دیگر از ویژگی های سنگ بازالت، این است که رنگ آن دقیقا مشابه بتن اکسپوز است که در طراحی مدرن کاربرد و طرفداران زیادی دارد. سبک بودن و خاصیت چسبندگی بالایی که سنگ بازالت دارد می تواند در ساخت پله های سنگی تاثیر بسیار زیادی داشته باشد که نحوه نصب آنها را راحتر می کند. مهمترین ویژگی سنگ بازالت برای پاگرد و پله ها این است که نسبت به سایر سنگ های طبیعی برای ساخت راه پله قیمت مناسب تری دارد. به خصوص وقتی که سنگ مورد نیاز خود را از تامین کنندگان اصلی سنگ بازالت مانند ایران بازالت خریداری کنید.

سنگ بازالت برای پله

مزایای استفاده از سنگ برای پله  و راه پله ها

اگر چه اکثر افراد ترجیح می دهند سنگ های طبیعی را برای پله و راه پله های ساختمان خود انتخاب کنند، اما استفاده از چوب هم در این موارد کاربرد دارد. این در حالی است که به کاربردن انواع سنگ برای پله ها و پاگرد می توانند با مزایایی همراه باشند، از جمله:

دوام و قابلیت اطمینان

با توجه به این که پله ها مکان های پرتردد و پر رفت و آمد در ساختمان ها محسوب می شوند و در معرض آلودگی های محیطی زیادی قرار دارند، استحکام و دوام سنگ های طببعی نسبت به چوب در آنها می تواند تاثیر زیادی در افزایش طول عمر پله ها و حتی کل ساختمان داشته باشد. احتمال ترک خوردگی پله ها در اثر آسیب و ضربه شدید وجود دارد. اما این موارد در  پله های سنگی به ندرت دیده می شود.

زیبایی ظاهری

از آنجایی که سنگ های طبیعی این ویژگی را دارند که از نظر طرح و رنگ به راحتی با سایر دکوراسیون خانه ست شوند، می توانند جلوه خاصی را به محیط ساختمان ببخشند و زیبایی ظاهری آن را تا حدود زیادی افزایش دهند.

تنوع و کاربرد زیاد

انواع سنگ های طبیعی با طرح و رنگ های مختلفی وجود دارند که علاوه بر انتخاب سنگ مورد علاقه برای پله و راه پله می توانید از آنها در سایر قسمت های ساختمان خود استفاده کنید.

بهترین سنگ پله

ماندگاری و استحکام زیاد

در میان تمام مواد مصالحی که برای پله و راه پله ها وجود دارد، استفاده از سنگ های طبیعی از نظر ماندگاری و استحکام بیش از حد آنها می تواند یک فاکتور مثبت و موثر باشد. چون سنگ های طبیعی در برابر رطوبت تا حدودی مقاوم بوده و در برابر تغییرات دمایی واکنش نشان نمی دهند.

دوستدار محیط زیست

سنگ های طبیعی که در ساخت پله و راه پله ها مورد استفاده قرار می گیرند، اصولا دوستدار محیط زیست هستند و در برخی شرایط احتمالی مانند آتش سوزی و تغییرات دمایی، هیچگونه سموم و مواد خطرناکی را منتشر نمی کنند.

سایر مزایای استفاده از سنگ های طبیعی برای ساخت پله های سنگی عبارتند از:

  • پله های سنگی ضد صدا و ضد حریق هستند.
  • می توان پله های سنگی را به سبک های مختلف ساخت.
  • پله های سنگی در مقایسه با پله های چوبی عمر طولانی تری دارند.
  • پله های سنگی راحت تر تمیز می شوند و آلودگی و گرد و غبار تولید نمی کنند.

معایب استفاده از سنگ های طبیعی برای پله ها و راه پله

در کنار تمام مزایایی که برای ساخت  پله ها از سنگ های طبیعی گفته شد، استفاده از آنها ممکن است با برخی معایب احتمالی همراه باشد که عبارتند از:

  • سنگ از نظر وزنی بسیار سنگین است، بنابراین در صورت خم شدن کف زیرین، احتمال ترک خوردن سنگ های پله وجود دارد.
  • جنس سنگ ذاتاً سرد است. بنابراین، راه رفتن روی پله های سنگی به خصوص در فصول سرد زمستان ممکن است کمی باعث ناراحتی و احساس سرما شود.
  • سنگ ذاتاً کمی لغزنده است. بنابراین نصب و آب بندی آنها باید با دقت بیشتری صورت بگیرد تا رطوبت در قسمت های مختلف آنها جمع نشود و سطح سنگ را لغزنده نکند.

مقاله پیشنهادی: معایب سنگ بازالت

انتخاب بهترین سنگ برای راه پله

در این مطلب درمورد انواع سنگ طبیعی برای پله و نحوه انتخاب بهترین سنگ برای راه پله صحبت کردیم. علاوه بر این موارد، فراموش نکنید که استفاده و ساخت پله های سنگی در برخی موارد ممکن است گران و هزینه بر باشد. اما موضوعی که وجود دارد این است که با خرید بدون واسطه پله های سنگی از تامین کنندگان بزرگی همچون ایران بازالت می توانید سنگ های مورد نیاز خود را با قیمت واقعی خریداری کنید. در زمینه خرید سنگ بازالت، گرانیت مشکی نطنز و … روی ما حساب کنید.

سوالات متداول

  1. بهترین سنگ برای راه پله کدام است؟
    استفاده از سنگ های طبیعی برای پله  و راه پله ها مزایایی دارد که از مهمترین آنها می توان به استحکام و دوام زیاد سنگ اشاره کرد.
  2. چرا بهتر است پله ها از جنس سنگ باشند؟
    در هنگام انتخاب خود باید در نظر بگیرید که سنگ را برای فضای داخلی یا خارجی ساختمان خود می خواهید. چون برخی پله های سنگی ممکن است در فضای باز زیاد دوام نداشته باشند.
  3. مهمترین فاکتور برای انتخاب پله های سنگی چیست؟
    از انواع سنگ های طبیعی مانند گرانیت و بازالت می توان برای پله ها استفاده کرد. اما در برخی راه پله هایی که رفت و آمد در مسیر آنها کمتر است گزینه هایی مانند ماسه سنگ، تخته سنگ و سنگ آهک هم گزینه مناسبی هستند.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *