سنگ فرش چیست؟ 3 کاربرد اصلی سنگفرش

کاربرد سنگ فرش

سنگ فرش یکی از بادوام ترین و پرکاربردترین مصالح عمرانی است که در پروژه‌های مختلف ساختمانی مورد استفاده قرار گرفته می‌گیرد. سنگ فرش از سنگ‌های طبیعی رسوبی و مسطح تشکیل شده که برای جابجایی و چیدمان راحت‌تر به قطعات نسبتاً مسطح تقسیم شده و شکسته شده‌اند. طرح و بافت این سنگ‌ها بسیار به منطقه‌ای وابسته است که در آن شکل گرفته‌اند. این راه حل مقرون به صرفه برای ایجاد ظاهری منحصر به فرد و زیبا بسیار کارآمد است.

راهنمای خرید سنگ فرش

از انواع سنگ فرش می‌توان برای مصارف مختلف، از جمله پاسیو، پیاده‌رو، دیوار و پله‌ها استفاده کرد. قصد داریم در این مقاله نمایی کلی از تعریف سنگ فرش، انواع و کاربردهای مختلف آن در محوطه‌سازی و طراحی فضا ارائه دهیم. برای آشنایی بیشتر با ویژگی‌ها و کاربرد سنگ فرش‌ تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

راهنمای خرید سنگ فرش

سنگ فرش چیست و در مورد آن چه می‌دانید؟

اما اصلا سنگ فرش چیست؟ سنگ فرش، سنگی رسوبی است که از خاک رس، کوارتز، ماسه سنگ یا شن تشکیل شده و در طول زمان توسط باد، آب یا یخ فرسایش پیدا کرده است. این سنگ‌ها در دریاچه‌ها، سواحل یا بیابان‌ها ته نشین شده‌اند، بنابراین ضخامت و رنگ آن‌ها ممکن است بسیار متفاوت باشد. در واقع سنگ فرش شکلی از سنگ‌های طبیعی است که شکسته شده و به قطعات صاف و تقریبا یکنواخت تقسیم شده که می‌توان این قطعات را در کاربردهای مختلف روسازی و پروژه‌های ساختمانی مورد استفاده قرار داد.

سنگ فرش‌ها را می توان به راحتی با در هم قفل کردن قطعات به شکل الگوهای متفاوتی قرار داد تا ظاهری جالب‌تر ایجاد کنند. ظاهر این سنگ‌ها می‌تواند دایره‌ای، مستطیلی و یا چندوجهی و با رنگ و بافت متفاوت باشند. لازم به ذکر است که برش، چیدن و نصب سنگ فرش‌ها بسیار راحت است، به همین دلیل یکی از محبوب‌ترین مصالح برای پروژه‌های فضای باز است. علاوه بر این به دلیل استحکام و پایداری در برابر تغییرات جوی مقاوم هستند و با خاطری آسوده می‌توان از آن‌ها در هر اقلیمی استفاده کرد.

سنگ فرش چیست

مقاله پیشنهادی: بهترین سنگ برای تراس

انواع سنگ فرش

انواع متفاوتی از سنگ فرش‌ها در بازار موجودند. که معمولاً از ماسه سنگ، تخته سنگ و سنگ آهک ساخته شده‌اند. این سنگ‌ها ممکن است در بافت‌ها و رنگ‌های مختلفی مانند صورتی، قرمز، قهوه‌ای مایل به زرد، سبز و یا مشکی موجود باشد که ترکیب اصولی آن‌ها انواع الگوهای چشم‌نوازی را می‌تواند ایجاد کند. سنگ فرش‌ها بسیار مقاوم هستند و در صورت مراقبت و نگهداری صحیح ممکن است بیش از 100 سال نیز عمر کنند. از متداول‌ترین انواع سنگ‌ فرش‌های موجود در بازار می‌توان به شیل، کوارتزیت، سنگ آهک تخته‌ای، ماسه‌سنگ، دولومیت و سنگ بازالت اشاره کرد. هر یک از این سنگ‌ها بسته به مواد به کار رفته در ساختارشان ویژگی‌های منحصر به فردی دارند. برای آشنایی بیشتر با انواع سنگ فرش‌ می‌توانید ایران بازالت را مشاهده کنید.

مقاله پیشنهادی: سنگ گرانیت مشکی نطنز چیست؟

کاربرد سنگ فرش

کاربرد سنگ فرش چیست؟ سنگ فرش را می توان در بسیاری از فضاهای باز مانند پاسیو، راهرو، شومینه در فضای باز، استخر، آشپزخانه در فضای باز، آب‌نما و دوش در فضای باز استفاده کرد. مقاومت در برابر لغزش، ماندگاری طولانی مدت و اندازه‌ها و اشکال مختلف، آن را به انتخابی عالی برای ایجاد پروژه‌های زیبایی در فضای باز تبدیل کرده است. همچنین سطح غیر لغزنده‌ آن را برای پاسیو، اطراف محوطه استخر و هر قسمت دیگری که نیاز به سطحی مطمئن و محکم دارد، مناسب می‌کند. سنگ فرش را می‌توان برای پروژه‌های مختلف باغبانی و محوطه سازی اطراف خانه یا باغ نیز استفاده کرد. در ادامه برخی از کاربردهای محبوب  سنگ فرش آورده شده است:

  • پاسیوها و راهروها: این فضاها احتمالاً رایج ترین موارد استفاده از سنگ فرش هستند، زیرا می‌توان آن‌ها را به راحتی در الگوهای مختلفی برای ایجاد مسیرهای تزئینی در سراسر باغ یا حیاط به کار برد. به علاوه آن‌ها دوام بالایی دارند، بنابراین درست همانند بتن پس از چند سال نیز، تحت فشار ناشی از تردد ترک برنمی‌دارند.
  • پله‌ها و دیوارها: استفاده از انواع محکم‌تر سنگ‌ها مانند سنگ‌های بازالتی یا گدازه‌ای، گزینه‌های بسیار خوبی را برای استفاده در دور قاب پنجره‌ها یا دیوارهای حائل در اطراف باغ‌ها فراهم می‌کند. به علاوه سایه‌ها و طرح‌های مختلف از قطعه‌ای به قطعه‌ی دیگر جذابیت روستایی منحصر به فردی را ایجاد می کند که به هر فضایی روحی تازه می‌بخشد..
  • سنگفرش‌های کنار استخر: استفاده از تخته سنگ‌های مقاوم در برابر لغزش با روکش صاف برای حاشیه‌ی استخر عالی عمل می‌کند؛ زیرا هزینه‌ی تعمیر و نگهداری پایینی دارد و در عین حال شیک و بدون دردسر است.

انواع سنگ فرش

مقاله پیشنهادی: بهترین سنگ برای راه پله

خرید بهترین سنگ فرش

سنگ فرش به دلیل تطبیق پذیری و دوام یکی از محبوب‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین مصالح مورد استفاده در پروژه‌های مختلف ساختمانی است. مقاومت در برابر لغزش و کیفیت طولانی مدت آن را به یک انتخاب عالی برای استفاده در پروژه‌های فضای باز تبدیل کرده است. اگر به دنبال بازسازی پیاده رو یا محوطه استخر باشید، سنگ فرش می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای ایجاد ظاهری زیبا و منحصر به فرد باشد که بتواند در گذر زمان پایدار بماند. ایران بازالت ارائه کننده‌ی انواع سنگ فرش با کیفیت و مرغوب است و می‌تواند مصالح مورد نیاز شما را در کوتاه‌ترین زمان در اختیارتان قرار دهد.

شما برای مشاوره و خرید انواع سنگ فرش، خرید سنگ بازالت و گرانیت و … می‌توانید با ما تماس بگیرید.

مقاله پیشنهادی: بهترین سنگ برای حیاط

سوالات متداول

  1. سنگ فرش چیست؟
    سنگ فرش تشکیل شده از سنگ های طبیعی رسوبی و مسطح است که برای مصارف مختلف به قسمت های مختلف تقسیم شده است.
  2. مهم‌ترین کاربرد سنگفرش چیست؟
    سنگ فرش مصارف مختلفی دارد که از جمله آن می‌توان به کنار استخر، راهرو، پاسیو، پله و دیوار استفاده کرد.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *