فرق سنگ گرانیت با مرمریت چیست | 5 تفاوت سنگ گرانیت و مرمر

مرمر یا گرانیت

شناخت تفاوت و فرق سنگ گرانیت با مرمریت یا همان سنگ مرمر می تواند تاثیر زیادی در انتخاب شما برای خرید سنگ گرانیت یا مرمر برای طراحی دکوراسیون داخلی خانه تان داشته باشد.

اگر چه سنگ گرانیت و مرمر هر دو کاربرد زیادی دارند، اما فرق سنگ گرانیت با مرمریت کاملا قابل توجه و مشخص است. تفاوت مرمر با گرانیت، از این جهت اهمیت دارد که بستگی به ویژگی های هر یک، کاربردهایشان هم باهم تفاوت دارند. همین اول مقاله بگوییم که اگر دنبال یک سنگ لاکچری و زیبای هستید پیشنهاد ما سنگ گرانیت مشکی نطنز است. بیایید فرق این دو را با هم در صنعت ساختمان سازی در این مقاله ایران بازالت بشناسیم.

شایع ترین تفاوت سنگ گرانیت و مرمریت

سنگ مرمر و گرانیت، هر دو جزء بهترین سنگ های طبیعی در صنعت ساخت و ساز هستند و استفاده از هر کدام آنها باعث استحکام و افزایش طول عمر بناهای ساختمانی می شود. آنها از نظر ظاهری تا حدود زیادی شبیه به هم هستند، اما ویژگی های خاص خودشان را دارند. مهمتر اینکه هر دوی آنها در دکوراسیون داخلی مناسب بوده و جزء بهترین سنگ کابینت آشپزخانه محسوب می شوند. اما تفاوت اصلی بین سنگ مرمر و گرانیت این است که گرانیت سخت تر و مقاوم تر از سنگ مرمر است. از طرفی هم امکان لکه دار شدن و خراشیدگی آنها وجود دارد.چ

فرق سنگ گرانیت با مرمریت

فرق سنگ مرمریت و گرانیت از نظر نحوه تشکیل و ظاهر

مرمر نوعی سنگ دگرگونی با منشاء سنگ آهک محسوب می شود. یک سنگ دگرگونی از تغییر شکل یک نوع سنگ موجود در شرایط گرما و فشار شدید تشکیل می شود. سنگ مرمر از تبدیل سنگ آهک به وجود می آید. این فرآیند دگرگونی، مواد معدنی دیگری را نیز به سنگ مرمر وارد می‌کند و رنگ‌های جذابی به آن می‌دهد. سنگ مرمر عمدتاً از کربنات کلسیم ساخته شده است که یک ترکیب شیمیایی نرمی است که صافی و طراحی رگه ای به سنگ مرمر می بخشد و باعث ظاهری منحصر به فرد و جذاب آن می شود که از این جهت در صنعت ساختمان سازی اهمیت ویژه ای دارد.

اما سنگ گرانیت سنگی آذرین است که از انجماد و سرد شدن ماگما در طی میلیون ها سال به وجود آمده است. سنگ مرمر با رگه های سفید و در رنگ های روشن شناخته می شود اما گرانیت بیشتر طرحی خالدار و در رنگ های مختلف وجود دارد.

مقاله پیشنهادی:  تمیز کردن سنگ گرانیت

تفاوت مرمریت و گرانیت از نظر سختی و مقاومت

سنگ گرانیت سخت تر از سنگ مرمر است و مقاومت بیشتری در برابر لکه دار شدن دارد. از طرفی هم سنگ مرمر نسبت به گرانیت به تمیز کردن دقیق تری نیاز دارد و نرم تر و متخلخل تر است. برای همین به نظر می رسد سنگ مرمر بیشتر به عنوان سنگ برای سرویس های بهداشتی و حمام مناسب است. اما گرانیت برای سنگ کابینت، شومینه و حتی سرویس های بهداشتی کاربرد داشته باشد.

فرق سنگ مرمر با گرانیت

تفاوت سنگ مرمریت و گرانیت از نظر نصب

نحوه نصب سنگ مرمر و گرانیت تا حدودی شبیه به هم است و به طور مشابه نصب می شوند. به نحوی که برای نصب هر یک از آنها، ابتدا در یک قالب قرار می گیرند و سپس برش داده می شوند و در نهایت با چسب سیلیکونی محکم می شوند. اما نصب هر دو سنگ باید توسط یک سنگ کار ماهر و باتجربه انجام شوند. از طرفی هم چون سنگ مرمر تا حدودی متخلخل است باید به طور کامل و منظم درزگیری شود.

فرق سنگ گرانیت با مرمریت از لحاظ ماندگاری و استحکام

از نظر استحکام و دوام گرانیت و سنگ مرمر هر دو بسیار بادوام هستند اما باید به طور سالیانه هر دوی آنها درزگیری شوند تا از نفوذ مایعات به داخل سنگ جلوگیری شود. با اینکه هر دو تا حدودی نسبت به گرما مقاوم هستند، با این حال باید مراقب باشید و هم سنگ مرمریت و هم گرانیت نیاز به نگهداری و ترمیم دارند.

تفاوت سنگ گرانیت و مرمریت

کدام یک را انتخاب کنیم؟ سنگ مرمر یا گرانیت

با توجه به فرق سنگ مرمر و گرانیت، شاید سوال دیگری برای شما مطرح شود که کدام یک را انتخاب کنیم؟ واقعیت این است که انتخاب شما بین دو سنگ مرمریت و گرانیت برای استفاده در ساختمان سازی به سلیقه شما به ظاهر ساختمان و اهمیت زیبا شناختی و میزان نگهداری آن است. هر دوی آنها در صنعت ساختمان سازی مزایا و معایب و حتی کاربرد خودشان را دارند. انتخاب شما به این بستگی پیدا می کند که تا چه حدی می خواهید برای تمیز کردن و نگهداری از آنها وقت بگذارید.

سخن آخر

تفاوت سنگ مرمریت و گرانیت به فاکتورهای مختلفی مربوط می شود. از طرفی هم هر کدام مزایا و معایب خاص خودشان را دارند. برای انتخاب هر یک از آنها باید نیاز های ساختمانی و بودجه ای که می خواهید هزینه کنید را در نظر بگیرید. اما به طور کلی سنگ مرمریت ظاهری ظریف تر و گرانیت ظاهری طبیعی تر دارد. سنگ مرمر معمولاً گرانتر از گرانیت است و نصب آن به یک فرد کاملا حرفه ای و ماهر نیاز دارد. با توجه به گران قیمت بودن هر دو آنها، می توانید برای دکوراسیون و طراحی داخلی و حتی سرویس های بهداشتی خانه خود از گزینه سوم بین این دو را انتخاب کنید. سنگ بازالت، یکی دیگر از سنگ های طبیعی است که سختی و استحکامی مانند گرانیت را دارد و تا حدودی از نظر زیبایی ظاهری می تواند با سنگ مرمر رقابت کند. از نظر قیمت هم می توانید برای اطمینان خاطر از بودجه ای که می خواهید برای خرید سنگ بازالت هزینه کنید، سنگ مورد نیاز خود را از تامین کنندگان بزرگ سنگ بازالت مانند ایران بازالت و بدون هیچ گونه واسطه و به طور مستقیم خریداری کنید.

سوالات متداول

  1. مزایا و معایب سنگ مرمریت در برابر گرانیت چیست؟
    سنگ مرمر زیبایی و ظاهری خاص خودش را دارد و در طرح و رنگ های متنوع و بسیار زیاد در بازار فروخته می شود. از طرفی هم نسبت به گرما مقاوم است. اما دوام زیادی ندارد و نیاز به نگهداری و تمیز کردن دارد، چون به راحتی لکه دار می شود. سنگ مرمریت تا حدودی متخلخل است و در تماس با اجسام تیز ممکن است زود ترک بخورد.
  2. مزایا و معایب سنگ گرانیت برای ساخت و ساز چیست؟
    گرانیت در برابر گرما دوام زیادی دارد و نسبتا مقاوم است. اما امکان لکه دار شدن و خراشیدگی آن همچنان وجود دارد. از طرفی هم برای کاربرد ساختمان سازی ممکن است گران باشد. اما به راحتی تغییر رنگ نمی دهد.
  3. آیا می توان از سنگ مرمریت و گرانیت با هم در دکوراسیون و طراحی داخلی استفاده کرد؟
    بله. برای ایجاد طراحی جذاب می توان از طرح های ترکیبی سنگ گرانیت و مرمریت با هم استفاده کرد.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *