دیوریت در صنعت ساخت و ساز | کاربرد سنگ دیوریت در ساختمان سازی

سنگ دیوریت در طراحی داخلی

کاربرد سنگ دیوریت در ساختمان سازی چیست؟

سنگ دیوریت در ساختمان سازی مدرن و سنتی به علت استحکام و دوامی که دارد بیشتر برای نمای بیرونی ساختمان، کف و پله ها مورد استفاده قرار می گیرد. به نحوی که دیوریت به عنوان یک سنگ تزیینی و مصالح ساختمانی سازه، برای محوطه سازی و حتی نllمای داخلی و دکوراسیون هم کاربرد بسیار زیادی دارد. حتما شما که در حال خواندن این مطلب هستید تا کنون اسامی سنگ‌هایی از قبیل سنگ بازالت، سنگ گرانیت، مرر و … را شنیده اید. سنگ دیوریت را نیز می‌توانید در همین گروه محبوب قرار داد، چرا که دارای ویژگی ظاهری و استحکام بسیاری بالایی است.

سنگ دیوریت چیست؟

سنگ دیوریت درواقع در دسته‌ی سنگ‌های آذرین نفوذی قرار می‌گیرد و معمولا به رنگ خاکستری، خاکستری تیره، مشکی و آبی خاکستری در معادن وجود دارد، ظاهر خال‌دار این سنگ باعث شده که گزینه‌ی جذاب و متفاوتی برای طراحان نیز باشد. سنگ دیوریت از کریستالیزه شدن مواد مذاب حاصل می‌شود و گاهی ممکن است سوراخ‌های ریزی نیز در سطح خود داشته باشد. این سنگ به دلیل ترکیبات گرانیت و بازالت ساختار مستحکم و با دوامی دارد و در ساختمان سازی و بخش‌های گوناگون ساختمان بسیار استفاده می‌شود.‌

در ساخت این سنگ از ترکیبات عناصر مختلف مانند کانی های سیلیکاتی استفاده شده که عامل اصلی دوام و استحکام این سنگ در نظر گرفته می شود. ترکیب شیمیایی سنگ های میانی مانند دیوریت از منیزیم و آهن (مافیک)، تا عناصر تشکیل دهنده فلدسپات و کوارتز (فلسیک) متغیر است.

سنگ دیوریت

به طور طبیعی، سنگ دیوریت دارای بافتی صاف و صیقلی است اما بافت آن ممکن است متناسب با انداره دانه های موجود در آن متفاوت باشد. سنگ دیوریت را اغلب به عنوان سنگ‌های روکش، کاشی، آشلار، بلوک، سنگفرش، مهار و انواع محصولات سنگی برش می‌دهند. از طرفی هم دیوریت به عنوان یک سنگ ساختاری توسط تمدن های اینکا و مایا در آمریکای جنوبی و توسط بسیاری از تمدن های باستانی در خاورمیانه مورد استفاده قرار گرفته است.

سنگ دیوریت و انواع رنگ

یکی دیگر از مزیت های سنگ دیوریت در صنعت ساخت و ساز در کنار دوام و استحکام، رنگ بندی خاص آن است که در طیف های رنگی خاکستری تیره تا مایل به سیاه و سفید یافت می شود. رنگ آن بیشتر به صورت سنگ خالدار از سفید، خاکستری تا سیاه متغیر خواهد بود. برای همین سنگ دیوریت در ساختمان سازی بیشتر به یک ظاهر “نمک و فلفل” معروف است.

مقاله پیشنهادی: بهترین سنگ برای رمپ پارکینگ 

کاربرد سنگ دیوریت در صنعت ساختمان

سنگ دیوریت به علت براق بودن و سطح صاف و صیقلی که دارد در دکوراسیون داخلی منازل و به خصوص سطوح صاف زیاد استفاده می شود. از طرفی هم ظاهر کریستالی مانند این سنگ، آن را به یک سنگ تزیینی تبدیل کرده است که در صنعت ساخت و ساز در موارد زیر مورد استفاده قرار می گیرد:

  • سنگ نما
  • کف و محوطه سازی
  • سنگ پله و راه پله
  • سنگ برای دیوار خارجی و داخلی
  • ساخت وسایل دکوری (مجسمه و تزیینات سنگی)

اما مهمترین نکته در خرید و کاربرد سنگ دیوریت در ساختمان سازی این است که سنگ های باکیفیت و مرغوب را از تامین کنندگان بزرگ سنگ مانند ایران بازالت خریداری کنید تا کیفیت آن برای شما کاملا تضمین شده باشد. استحکام سنگ مرغوب می تواند باعث افزایش طول عمر بنا و ساختمان شما شود.

مقاله پیشنهادی: بهترین سنگ برای کف و محطه ساری

 

سنگ دیوریت در ساختمان سازی

آشنایی با انواع سنگ دیوریت

با توجه به کاربردهای گفته شده در بالا دانستید که  از انواع سنگ‌ دیوریت در ساختمان سازی استفاده می‌شود. در ادامه سه مورد از مهم‌ترین انواع سنگ دیوریت را به شما معرفی می‌کنیم که امروزه به عنوان یکی از مصالح پرکاربرد در طراحی ساختمان‌ها هستند: سنگ نما و سنگ پله و کف.

 سنگ دیوریت در نمای ساختمان

استحکام و دوام سنگ دیوریت، به قدری زیاد است که به راحتی می تواند از آن برای نمای بیرونی ساختمان استفاده کرد. از طرفی هم به علت دارا بودن قدرت چسبندگی بسیار بالایی که دارد در برابر انواع شرایط آب و هوایی و حتی رطوبت و حرارت مقاوم است. حتی در برابر هر گونه مواد شیمیایی و شرایط اسیدی و بازی مقاومت بسیار زیادی دارد. برای همین می توان با اطمینان خاطر از سنگ دیوریت در نمای ساختمان استفاده کرد. این در حالی است که نمای ساختمان به شدت در معرض شرایط جوی و آب و باران قرار می گیرد و استفاده از بهترین سنگ برای نمای ساختمان از اهمیت خاصی برخوردار است.

مقاله پیشنهادی: انواع سنگ برای تراس و بالکن

کاربرد سنگ دیوریت برای پله و کف سازی ساختمان

دوام و مقاوم بودن سنگ دیوریت در برابر هر گونه آسیب و فشار احتمالی این نوع از سنگ را برای ساخت و ساز انواع پله ها و کف سازی در ساختمان ها مناسب کرده است. از طرفی هم این سنگ در برابر خوردگی و ساییدگی مقاومت بسیار بالایی دارد که مهمترین ویژگی کاربرد سنگ دیوریت برای پله و کف سازی ساختمان محسوب می شود. از این لحاظ می تواند باعث استحکام ساختمان و افزایش طول عمر آن شود.

ویژگی های سنگ دیوریت برای صنعت ساخت و ساز

بدون شک می دانیم که هر گونه سنگی که برای ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرد باید یکسری ویژگی های خاصی مانند مقاومت و دوام بالایی را داشته باشد. اما در این میان برخی سنگ ها مانند دیوریت، ویژگی های بسیار زیاد و منحصر به فردی را دارد که آن را برای صنعت ساخت و ساز مناسب و کاربردی کرده است. برخی از مهمترین ویژگی های دیوریت برای کاربرد در ساختمان سازی عبارتند از:

  • تنوع در رنگ و طرح
  • مقاومت و داشتن سختی زیاد
  • مقاوم در برابر نفوذ آب و حرارت
  • مقاومت بالا در برابر خوردگی و ساییدگی
  • مقاوم بودن در برابر انواع مختلف شرایط آب و هوایی
  • مقاوم در برابر حرارت و سرمای طولانی مدت و شدید
  • مقاومت بالا به مواد شیمیایی و شرایط اسیدی و بازی
  • دارای چسبندگی مناسب برای استفاده در سطوح مختلف

کاربرد و ویژگی سنگ دیوریت

بررسی تفاوت دیوریت و آندزیت

در تشخیص و بررسی تفاوت بین دیوریت و آندزیت باید به ظاهر آنها توجه کرد. ترکیب شیمیایی آنها تا حدود زیادی یکسان است و هر دو این سنگ‌های آذرین به یک شکل متبلور نشده‌اند.

اما دیوریت یک سنگ آذرین نفوذی است. یعنی اینکه مدت زمان بیشتری را در زیر زمین سپری کرده و خنک و متبلور شدن آن به زمان بیشتری نیاز دارد. برای همین اندازه دانه های آن بزرگتر و درشتر و به راحتی قابل تشخیص هستند.

اما متبلور و خنک شدن آندزیت بر روی سطح زمین و سریع تر صورت می گیرد. از این رو دانه های آن نسبت به سنگ دیوریت، کوچکتر و ریزتر هستند که از این لحاظ به راحتی از دیوریت تشخیص داده می شود.

قیمت سنگ دیوریت به چه عواملی بستگی دارد؟

انواع سنگ های ساختمانی با توجه به نوع و کاربردشان، قیمت های مختلفی دارند. اما عوامل تعیین کننده بر قیمت سنگ های ساختمانی به این موارد محدود نمی شود . خریداران سنگ های ساختمانی ممکن است هنگام خرید سنگ برای ساختمانی با یک نوسان قیمت نسبتا متفاوتی روبرو شوند. این در حالی است که در قیمت سنگ دیوریت هم عوامل مختلفی از جمله بافت، رنگ و کیفیت آن می تواند موثر باشد. اما مهمترین فاکتور در تعیین قیمت سنگ دیوریت مناسب برای صنعت ساخت و ساز این است که خریداران، سنگ مورد نیاز خودشان را از مراکز بزرگ تامین کننده سنگ دیوریت مانند ایران بازالت و به طور مستقیم و بدون هیچ واسطه ای خریداری کنند تا خیالشان هم بابت کیفیت مصالح خریداری شده و هم قیمت تمام شده آن مطمئن باشد.

سوالات متداول

  1. کاربرد سنگ دیوریت در ساختمان سازی چیست؟
    سنگ دیوریت در صنعت ساختمان برای نما، محوطه، راه پله و دیوار کاربرد دارد.
  2. مهم‌ترین ویژگی سنگ دیوریت چیست؟
    مهم‌ترین ویژگی سنگ دیوریت مقاومت و استحکام در برابر ساییدگی و فشار است.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *