مهم ترین معایب سنگ بازالت + راهکار برای حل آنها

سنگ بازالت ایران بازالت در کف

معایب سنگ بازالت در ساختمان سازی، بیشتر به کاشی های آن مربوط می شود. این در حالی است که مزایای کلی سنگ بازالت برای حیاط، سنگ بازالت برای روف گاردن  ،سرویس بهداشتی و حتی نمای ساختمان نسبت به معایب آن بسیار بیشتر است. برای همین استفاده از سنگ بازالت در ساختمان سازی همچنان کاربرد خاص خودش را دارد. از طرفی هم معایب سنگ بازالت را به راحتی می توان با به کارگیری برخی راهکار و ایراد ها مانند آب بندی، درزگیری و مراقبت صحیح برطرف و حتی از بروز آنها جلوگیری کرد. اما بهتر است برای شناخت رایج ترین معایب سنگ بازالت، این مقاله از ایران بازالت را تا انتها بخوانید و ابهامات خود را برطرف کنید.

مقاله پیشنهادی: فرق سنگ گرانیت با مرمریت

آشنایی با معایب سنگ بازالت

بازالت نوعی سنگ آذرین است که هنگام سرد و جامد شدن گدازه به وجود می آید. کلمه “بازالت” از کلمه لاتین “سنگ بسیار سخت” گرفته شده است. این ماده به دلیل دوام، ماندگاری و ظاهر شیک، یک ماده محبوب برای ساختمان سازی و نمای بیرونی و دکوراسیون داخلی است.

معایب سنگ بازالت

معایب احتمالی سنگ بازالت در ساختمان سازی

سنگ بازالت در ساختمان سازی کاربرد های زیادی دارد و به عنوان یک سنگ همه کاره شناخته می شود. به این موضوع هم توجه داشته باشید که مزایای سنگ بازالت کم نیستند. با این حال بهتر است سنگ مورد نیاز برای پروژه های خود را از تامین کنندگان معتبر مانند ایران بازالت خریداری کنید تا از مرغوبیت و کیفیت آن مطمئن باشید. چون برخی معایب آن می تواند بر روند استفاده و کیفیت آنها تاثیر منفی بگذارد، از جمله:

پایین بودن خاصیت ضد رسوب در سنگ بازالت

خواص ضد رسوب در سنگ و کاشی ها به یک لایه محافظ روی آنها اشاره دارد. این لایه از سنگ ها در برابر سطح و خوردگی و سایر آسیب های ناخواسته محافظت می کند. سنگ و کاشی های بازالت، خاصیت ضد رسوب پایینی دارند که ممکن است کاشی های ساخته شده با گذشت زمان تخریب شوند. اما آب بندی و درزگیری مناسب می تواند این مشکل را به طور موثر از بین ببرد.

مقاله پیشنهادی: سنگ گرانیت مشکی نطنز چیست؟

متخلخل بودن سنگ و کاشی های بازالت

یکی دیگر از معایب سنگ بازالت تخلخل زیاد آنهاست. احتمال نشتی در سنگ و کاشی های بازالت که به عنوان کف استفاده می شوند وجود دارد. تخلخل زیاد در بین کاشی و سنگ بازالت ممکن است منجر به بروز برخی مشکلات و سوراخ شدن آنها شود. اما تهیه و تامین سنگ بازالت در مراکز معتبر می تواند خیال شما را بابت کیفیت آن راحت کند. چون سنگ بازالت یک سنگ طبیعی و از بهترین سنگ برای ساختمان سازی است که بسیاری از تامین کنندگان معتبر مانند ایران بازالت تمام تلاش خود را می کنند که هنگام برش، در یافت و خاصیت سنگ هیچ گونه تغییری ایجاد نشود.

لکه شدن سنگ و کاشی بازالت

یکی دیگر از معایب سنگ بازالت، لکه شدن آن است. البته این مشکل بیشتر به کاشی های بازالتی مربوط می شود که در مناطق پر رفت و آمد نصب می شوند. اما این مشکل هم مانند سایر معایب سنگ بازالت راهکار دارد و تمیز کردن منظم به راحتی می توانید از لکه لکه شدن آنها جلوگیری کنید.

سنگ بازالت و معایب آن

وزن زیاد

کاشی های بازالت عمدتاً از سنگ های آتشفشانی طبیعی ساخته می شوند که به عنوان مواد جامد شناخته می شوند. وزن نسبتا بالای سنگ و کاشی های ساخته شده از بازالت یکی دیگر از معایب سنگ بازالت در ساختمان سازی است که نسبت به سایر محصولات کمی سنگین تر هستند. اما با کمی احتیاط بیشتر در هنگام نصب می توانید از سنگ و کاشی بازالت در ساختمان سازی بهره بگیرید. چون در کنار تمام معایب، مزایای سنگ بازالت بیشتر بوده و ارزش صرف هزینه و خرید برای ساختمان سازی را دارد.

سنگ بازالت به عنوان مصالح نما چقدر دوام دارد؟

بازالت نوعی سنگ آتشفشانی است که هنگام سرد شدن سریع گدازه در سطح زمین به وجود می آید. به همین دلیل یکی از متراکم ترین و قوی ترین سنگ های موجود است که آن را به یک مصالح ایده آل برای ساختمان سازی تبدیل می کند. بازالت بسیار متراکم و قوی (مثل کوارتز ) و گزینه ای قابل اعتماد برای دکوراسیون داخلی است.

بازالت، یک ماده منحصر به فرد است که مزایای زیادی مانند انعطاف پذیری در برابر آتش، دوام بالا، پایداری ابعادی و مقاومت در برابر رطوبت را دارد.

از طرفی هم، بازالت سنگی بسیار سخت است که در برابر آسیب و حرارت مقاوم است. با این حال، همین کیفیت را می توان به عنوان یک نقطه ضعف نیز در نظر گرفت. چون بازالت بسیار سخت و برش و شکل دادن به آن دشوار است. برای همین احتمال دارد نسبت به سایر سنگ ها قیمت بالاتری داشته و گرانتر باشد. اما قیمت سنگ بازالت به عوامل مختلفی بستگی دارد و طبق همین عوامل تعیین می شود.

آشنایی با سنگ بازالت در ویکی پدیا انگلیسی: https://en.wikipedia.org/wiki/Basalt

سخن آخر….

با توجه به برخی از معایب و ایراد هایی که از سنگ و یا کاشی بازالت گرفته می شود، با آب بندی به موقع آنها به راحتی از بروز مشکلات احتمالی آنها پیشگیری کرد. آب بندی کاشی های بازالتی به محافظت از سطح در برابر لکه ها کمک می کند.

حتی به راحتی می توانید با استفاده از یک پارچه مرطوب و آب گرم کاشی ها و سطوح ساخته شدن از سنگ بازالت را تمیز کنید. از پاک کننده های خشن یا پدهای اسکراب ساینده نباید بر روی سطوح بازالتی استفاده کرد زیرا ممکن است به سطح آن آسیب بزند.

خرید سنگ بازالت بدون هیچ گونه واسطه و از تامین کنندگان معتبری مانند ایران بازالت می تواند کیفیت و مرغوبیت سنگ ساختمانی را برای خریداران تضمین کند. ضمن اینکه قبل از خرید سنگ بازالت می توانید از طریق مشاوره آنلاین با کارشناسان ایران بازالت، هر گونه ابهام و سوال خود را در مورد انتخاب و خرید و تامین سنگ بازالت برطرف و حل کنید.

سوالات متداول

  1. مهم ترین مشکلات سنگ بازالت چیست؟
    نشتی، لک و وزن زیاد از جمله ایرادات سنگ بازالت است، البته در صورتی که از جای نامطمئن خرید کنید. در غیر این صورت از خریدتان مطمئن باشید.
  2. راه حل برابری با معایب سنگ بازالت چیست؟
    بهترین راه حل آب کشی صحیح و به موقع آنهاست. شما می‌توانید با آب کشی با این ایرادات مقابله کنید.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *