فرق دیوریت و گرانیت | 3 تفاوت اصلی سنگ دیوریت و گرانیت

سنگ گرانیت

فرق دیوریت و گرانیت زیاد واضح و آشکارا نیست و با توجه به شباهت های زیادی که این دو باهمدیگر دارند، اغلب با یکدیگر اشتباه گرفته می شوند. اما تفاوت دیوریت و گرانیت بیشتر به ظاهر و رنگ آنها ارتباط پیدا می کند. شباهت ها و تفاوت های مربوط به دیوریت و گرانیت در ساختمان سازی اهمیت زیادی پیدا می کند. از طرفی هم دیوریت در مقابل گرانیت کاربرد متنوع تری در ساختمان سازی دارد. با این که هر دو نوع سنگ در محوطه سازی و ساخت بناهای تاریخی و حتی به عنوان سنگ تزیینی کاربرد دارند، اما دیوریت برای ساخت کانتر و کفپوش هم مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه از جهات مختلف به بررسی تفاوت دیوریت و گرانیت می‌پردازیم.

دیوریت در مقابل گرانیت

در یک نگاه دقیق ممکن است متوجه فرق دیوریت و گرانیت در ظاهر و رنگ آنها شوید. دیوریت در مقابل گرانیت ظاهر تیره تری را دارد و با رنگ خاکستری یا خاکستری مایل به آبی تشخیص داده می شود. اما گرانیت معمولا نسبت به دیوریت رنگ روشن تری دارد.

ترکیب شیمیایی این دو تا حدودی با هم فرق دارند. به نحوی که ترکیب شیمیایی گرانیت اغلب حاوی Al 2 O 3، CaO، MgO و Fe 2 O 3 است. دیوریت معمولاً از فلدسپات، کوارتز و سایر مواد معدنی مانند هورنبلند یا بیوتیت تشکیل شده است.

مقاله پیشنهادی: بهترین سنگ برای راه پله

سنگ گرانیت

دیوریت و گرانیت هر دو به عنوان سنگ های آذرین از سرد شدن و انجماد سنگ مذاب تشکیل می شوند. برای نمونه، رنگ دیوریت معمولاً تیره‌تر از گرانیت است، با رنگ خاکستری. همچنین بافت دیوریت ریزدانه‌تری نسبت به گرانیت دارد. همچنین دارای بافت درشت تری نسبت به دیوریت است. از سوی دیگر، گرانیت معمولاً حاوی درصد بالاتری از کوارتز نسبت به دیوریت است.

مقاله پیشنهادی: سنگ فرش چیست؟

تفاوت دیوریت و گرانیت از نظر زمین شناسی

تفاوت دیورت و گرانیست بسیار است. یکی دیگر از فرق های دیوریت و گرانیت به نوع سنگ و فرایند تشکیل آنها مربوط می شود. به نحوی که از نظر زمین شناسی سنگ دیوریت یک سنگ آذرین نفوذی است که از سنگ مذابی تشکیل و در زیر سطح زمین سرد و جامد می شود.

اما در مقابل دیوریت، سنگ گرانیت به عنوان یک سنگ آذرین اکستروژن  از گدازه ای تشکیل می شود که فرایند سرد و انجماد آن در بالای سطح زمین صورت می گیرد.

 فرق دیوریت و گرانیت از نظر سختی

فرق دیوریت و گرانیت از نظر سختی چیست؟ از گرانیت صیقل داده شده به علت براق بودن آن بشتر در دکوراسیون آشپزخانه استفاده می شود. اما از آنجایی که این سنگ به طور طبیعی متخلخل است، هنگام نصب حتما سنگ گرانیت باید درزگیری شود. همین فرایند باعث ضد آب بودن این سنگ و دوام و استحکام و طول عمر زیاد آن می شود. گرانیت همچنین دارای انواع مختلفی مانند گابرو، بازالت و غیره است.

مقاله پیشنهادی: سنگ دیوریت در ساختمان سازی

دیوریت از نظر درجه سختی، تا حدودی سخت تر و بادوام تر از گرانیت است. برای همین در بسیاری از پروژه های ساختمانی و محوطه سازی از دیوریت نسبت به گرانیت بیشتر استفاده می شود. اما برخی افراد هنگام انتخاب بهترین سنگ برای ساختمان سازی، گرانیت را به خاطر ظاهر صیقلی که دارد، ترجیح می دهند. برهمین اساس انتخاب بین دو سنگ دیوریت و گرانیت برای ساختمان سازی به اولویت شخصی افراد و پروژه مورد نظر بستگی دارد.

پس در هر قسمتی از پروژه های ساختمان سازی خود به یک سنگ سخت و بادوامی نیاز دارید بهتر است دیوریت را انتخاب کنید. اما اگر به دنبال سنگی با ظاهر صیقلی تر هستید، گرانیت با توجه به نیاز شما می تواند گزینه مناسبتری باشد.

مقاله پیشنهادی: فرق سنگ مرمر با گرانیت

فرق دیوریت و گرانیت

فرق دیوریت و گرانیت از نظر معنی و مفهوم

دیوریت از نظر مفهومی و لغوی با آرام همراه است. برای همین به نظر می رسد کاربرد آن در دکوراسیون داخلی اتاق ها با دفع انرژی منفی و تسکین احساساتی مانند ترس، اندوه و خشم همراه است. از این رو استفاده از آن در مکان هایی از ساختمان مانند اتاق خواب که نیاز به آرامش بیشتری دارد، رایج تر است.

مقاله پیشنهادی: تفاوت بازالت و گرانیت

اما گرانیت در مقابل دیوریت از نظر مفهومی و لغوی با استحکام و پایداری همراه است که در قسمت هایی از ساختمان که نیاز به نشاط و انرژی بیشتری دارد سالن پذیرایی یا اتاق ها و دکوراسیون آشپزخانه بیشتر استفاده می شود. ناگفنه نماند که نحوه تمیز کردن سنگ گرانیت با دیوریت نیز متفاوت است و باید اصول هر کدام را به خوبی رعایت کنید.

مقاله پیشنهادی: انواع سنگ نمای ساختمان ویلایی

سنگ دیوریت

چگونه دیوریت و گرانیت را از هم تشخیص دهیم؟

در مرحله اول می توان دیوریت و گرانیت را از روی رنگ و بافت آنها از همدیگر تشخیص داد. همان طور که گفتیم دیوریت رنگی تیره تر و بافتی ریزتری دارد. اما رنگ گرانیت معمولا نسبت به دیوریت روشن تر بوده و دارای رنگ صورتی، سفید یا خاکستری است.

از طرفی هم دیوریت در مقابل گرانیت، در برابر هوا و فرسایش مقاومت بسیار کمتری دارد و به راحتی تجزیه می شود. برای همین پیدا کردن تخته سنگ های بزرگ و دست خورده سنگ دیوریت در طبیعت بسیار سخت است. با این حال می توانید سنگ دیوریت مورد نیاز خود برای پروژه های ساختمان سازی را با بهترین کیفیت را از تامین کنندگان بزرگ سنگ مانند ایران بازالت خریداری کنید.

مقاله پیشنهادی: انواع سنگ برای تراس و بالکن

سوالات متداول

تفاوت دیوریت و گرانیت چیست؟

این دو سنگ از نظر زمینشناسی، معنایی و سختی فرق دارند اما عمده فرق آنها در رنگ و ظاهر است.

بیشترین کاربرد دیوریت چیست؟

دیوریت را می‌توان در قسمت های مختلف نما بکار برد اما بیش از همه برای کفپوش مناسب است.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *