اصول تمیز کردن سنگ | 7 روش تمیز کردن سنگ بازالت

اصول تمیز کردن سنگ

نحوه تمیز کردن سنگ

سنگ بازالت نوعی سنگ آذرین است که با رسیدن مواد مذاب آتشفشان‌ها به سطح زمین سرد شده و به یک ماده‌ی سیاه و متراکم تبدیل می‌شود. بازالت به دلیل استحکام و دوام بالایی که دارد اغلب به عنوان مصالح ساختمانی استفاده می‌شود و می‌توان از آن در کاربردهای مختلفی مانند مجسمه‌ها، کف‌پوش‌ها، دیوارهای حائل، ستون‌ها، تی وی وال و موارد دیگر استفاده کرد. سنگ بازالت به دلیل استحکام بسیار بالا در سرما و یا گرمای شدید دچار آسیب‌هایی مثل ترک خوردگی و انعطاف نمی‌شود. اما متأسفانه، با گذشت زمان این سنگ‌ها آلوده شده و با گرد‌وخاک، لکه‌ها و تشکیل خزه‌ ظاهر نامناسبی پیدا می‌کنند. جای نگرانی نیست زیرا با دانستن اصول تمیز کردن سنگ بازالت و مواد شوینده‌ی مختص آن به راحتی می‌توانید نسبت به تمیز کردن آن‌ها اقدام کنید. در این مقاله به نحوه‌ تمیز کردن سنگ بازالت و انواع روش‌ها برای حفظ ظاهر زیبای این سنگ جذاب می‌پردازیم.

سنگ نمونه کار ایران بازالت

مقاله پیشنهادی: تمیز کردن سنگ گرانیت

اهمیت آشنایی با اصول تمیز کردن سنگ بازالت

سنگ بازالت به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد خود قرن‌ها به عنوان یکی از محبوب‌تربن مصالح معماری مورد استفاده قرار گرفته است. این سنگ بادوام، در برابر حرارت بسیار مقاوم است و خم نمی‌شود، همچنین در برابر آسیب‌های ناشی از باران اسیدی و سایر عوامل محیطی نیز قادر است که ساختار و زیبایی خود را حفظ کند. کاربرد سنگ بازالت بی شمار است، برای معرفی رایج‌ترین کاربردهای بازالت می‌توان به استفاده در نمای ساختمان‌ها، طراحی داخلی یا پیاده‌روها، فونداسیون یا پروژه‌های محوطه‌سازی مانند پاسیو و دیوارهای حائل اشاره کرد. بازالت دارای نقاط کریستالی مختلفی است که آن را از نظر ظاهری در مقایسه با انواع دیگر سنگ‌ها مانند گرانیت یا مرمر منحصر به فرد می‌کند.

روش تمیز کردن سنگ بازالت

بازالت در رنگ‌های مختلف طیف طوسی تا سیاه در بازار موجود است و طیف رنگی آن بستگی به این دارد که از کدام منطقه تهیه شده باشد. همچنین می‌تواند بافت‌های متفاوتی از صاف تا دانه‌های درشت یا براق و حتی مات داشته باشد. به دلیل شباهت رنگ بازالت و بتن اکسپوز، این سنگ در دسته‌ی محبوب ترین مصالح طراحان معماری جای دارد. مهم نیست که بازالت را در کجا به کار برده باشید، باید اصول و نحوه تمیز کردن بازالت را بدانید تا در حین تمیز کردن به زیبایی آن لطمه وارد نکنید؛ زیرا اگر روش نادرستی را در تمیز کردن سنگ بازالت به کار ببرید به مرور زمان آسیب‌های جبران ناپذیری به آن وارد می‌شود و علاوه بر از دست رفتن جلوه‌ی سنگ، سرمایه‌ی خود را نیز هدر داده‌اید.

انواع روش تمیز کردن سنگ بازالت

اگر قصد خرید سنگ بازالت را دارید بهتر است با روش های تمیز کردن آن نیز آشنا باشید. هرگز تمیز کردن سنگ بازالت به طوتر منظم را نباید نادیده گرفت، اما این کار را نیز باید با دقت ویژه‌ای انجام داد، در غیر این صورت ممکن است در صورت اجرای روش‌‌ها به صورت اشتباه آسیب‌های بیشتری به وجود بیاید.تمیز کردن، معایب سنگ بازالت را نیز به کمترین حد ممکن می‌رساند. بنابراین همیشه قبل از شروع چنین کارهایی، تحقیقات لازم را انجام دهید و از کارشناسان این حوزه راهنمایی بگیرید، کارشناسان ما در ایران بازالت می‌توانند در کوتاه‌ترین زمان تمامی نکات لازم را در اختیار شما قرار بدهند. در واقع تمیز کردن سنگ بازالت نیازمند اجرای چند مرحله‌ی ساده است که باید به صورت دوره‌ای در طول سال انجام شود تا سنگ‌ها ظاهر جذاب خود را از دست ندهند:

۱. اگر آلودگی موجود در سنگ سطحی باشد شما می‌توانید با استفاده از شلنگ، آب پرفشار را به قسمت‌های آلوده‌ی سنگ بپاشید تا آلودگی‌هایی مانند گردوغبار و لکه ‌ها پاک شوند.

۲. در صورتی که آلودگی‌ها با فشار آب پاک نشدند می‌توانید با استفاده از یک برس با موهای نرم یا یک اسفنج خیس شده در آب گرم هرگونه لکه‌های باقی مانده را پاک کنید. در صورت تمایل می‌توانید مواد شوینده‌ی نه چندان قوی را نیز همراه با آب گرم به کار ببرید.

۳. پس از اتمام شستشو، برای پاک کردن باقیمانده‌ی صابون و مواد شوینده می‌توانید مجدد سنگ را با فشار آب شلنگ بشویید.

۴. اگر هنوز لکه‌ها و آلودگی‌ها باقی مانده‌اند، قبل از هرگونه اقدام دیگری، اجازه دهید که سنگ‌ها کاملا خشک شوند؛ زیرا شستشوی مدام ممکن است به سنگ آسیب برساند.

۵. نحوه تمیز کردن بازالت با ابعاد بزرگتر، استفاده از سیستم‌های بخار پرفشار مانند سیستم‌های خشکشویی است؛ زیرا بخار می‌تواند لکه‌های عمیق‌تر و قدیمی را نیز پاک کند.

۶. افزودن جوش شیرین به آب محلول ساینده‌ی ملایمی را ایجاد می‌کند که می‌تواند بدون هیچ آسیبی به از بین بردن آلودگی‌ها از سطوح سخت مانند سنگ بازالت کمک کند. اسفنج یا برس آغشته به محلول را به صورت دورانی بر روی سنگ بکشید تا خدشه‌ای به سنگ وارد نشود.

۷. در نهایت پس از تمیز شدن سنگ اگر تمایل داشتید می‌توانید از واکس سنگ برای حفاظت و جلا دادن به آن استفاده کنید. در نظر داشته باشید که این واکس ظاهر براقی به سنگ می‌بخشد، اما باعث می‌شود که آلودگی‌ها به منافذ سنگ نفوذ نکنند و به راحتی پاک شوند.

لازم است بدانید که آسیب باقیماندن آلودگی‌ها در درازمدت می‌تواند سرعت پوسیدگی‌ سنگ را بیشتر کند، بنابراین این روش‌ها برای بازگرداندن کیفیت سابق سنگ بسیار عالی هستند، اما زمانی که روش پاکسازی به اشتباه انجام شود ممکن است علائم جبران‌ناپذیری را برای همیشه در سنگ به جای بگذارد و به اندازه‌ی کافی نتایج نامطلوبی به همراه نداشته باشد.

نظافت سنگ خانه

جمع بندی

تمیز کردن صحیح سنگ بازالت برای حفظ ظاهر آن و در عین حال تضمین محافظت از سرمایه‌گذاری شما در طول زمان ضروری است. با دنبال کردن مراحل ساده‌ی گفته شده در بالا، می‌توانید سنگ بازالت منزل خود را بدون هیچ آسیبی، زیبا و تمیز نگه دارید! به یاد داشته باشید که انجام کارهای تعمیر و نگهداری منظم مانند حذف زباله‌ها، پاک کردن لکه‌ها با مواد شوینده و استفاده از درزگیر در صورت نیاز می‌تواند در حفظ زیبایی سرمایه‌گذاری شما در طول زمان موثر باشد. برای دریافت راهنمایی‌های بیشتر با کارشناسان ما در مجموعه‌ی ایران بازالت در تماس باشید تا تمامی نکات ضروری مربوط به تمیز کردن سنگ را در اختیار شما قرار بدهند.

  1. چرا باید اصول تمیز کردن سنگ را رعایت کنیم؟
    زیرا در صورتی که بدون دانستن این اصول نسبت به تمیز کردن وارد عکل شوید احتمال وارد شدن صدمات جدی به سنگ شما و در نتیجه سرمایه‌تان وجود خواهد داشت.
  2. برای تمیز کردن سنگ بازالت در ابعاد بزرگ از چه روشی استفاده کنیم؟
    بهترین روش در چنین شرایطی استفاده از بخار با فشار بالاست.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *