تمیز کردن سنگ راه پله | نکات براق کردن سنگ راه پله در انواع مختلف

تمیز کردن راه پله

چگونگی و نحوه تمیز کردن سنگ راه پله و براق کردن آنها یکی از چالش هایی است که هنگام نظافت راه پله اهمیت زیادی پیدا می کند. برای همین اکثر خانم ها همیشه به دنبال راهکارهای جدید و آسان برای تمیز کردن راه پله خانه خود هستند.  اگر چه راه های مختلفی برای تمیز کردن سنگ راه پله وجود دارد و می توان از آنها استفاده کرد اما هنگام نظافت راه پله باید به دنبال روش هایی باشید که به ساختار و بافت سنگ راه پله آسیبی نرساند و باعث خراش و لکه دار شدن آنها نشود. چون تعویض و جایگزین کردن سنگ های ساختمانی به خصوص سنگ های راه پله سخت و هزینه بر است. برای همین ما سعی کرده ایم در این مقاله از ایران بازالت موثرترین راهکارهای تمیز کردن سنگ راه پله را مورد بررسی قرار دهیم تا برای انتخاب روش مناسب برای نظافت راه پله دچار مشکل و چالش نشوید. پس برای یادگیری راهکارها ادامه این مقاله را تا انتها بخوانید.

راهکارهای موثر برای تمیز کردن راه پله

از انجایی که راه پله یکی از محل های پر رفت و آمد و پرتردد هر ساختمان محسوب می شود نسبت به سایر مکان ها بیشتر در معرض کثیف شدن قرار می گیرد. از طرفی هم نظافت راه پله ممکن است برای اکثر افراد کار سخت و وقت گیری باشد. اما در هر شرایطی مجبور هستیم که وقتی را صرف تمیزی آنها کنیم. برای همین بهتر است هنگام تمیز کردن و براق کردن سنگ های راه پله نکات زیر را رعایت کنید:

تمیز کردن سنگ راه پله

نحوه تمیز کردن راه پله های چوبی

برای تمیز کردن و براق نگه داشتن راه پله های چوبی بهتر است با جاروبرقی تمام غبار و کثیفی های روی آنها را جارو کنید. سپس با استفاده از صابون مایع مخصوص چوب سخت و آب گرم یا با مخلوط کردن سرکه و آب گرم محلول تمیز کننده درست کنید. یک پارچه میکروفیبر را در محلول تمیز کننده خود فرو کرده و هر پله را با پارچه پاک کنید. بعد از آن می توانید گوشه های راه پله را با استفاده از یک برس تمیز کننده زاویه دار یا یک مسواک تمیز کنید. همچنین برای پاک کردن نرده و پایه های چوبی در راه پله ها می توانید از پاک کننده چوب و آب روی یک پارچه نرم استفاده کنید. همچنین، پس از اتمام تمیز کردن با یک پارچه مرطوب، نرده و پاها را با استفاده از یک پارچه خشک پاک کنید تا از تجمع رطوبت جلوگیری شود.

مقاله پیشنهادی: اصول تمیز کردن سنگ

تمیز کردن راه پله ونیلی

برای نظافت راه پله ونیلی، اول کثیفی و گرد و غبار را روی آنها پاک کرده و سپس راه پله ها را با استفاده از صابون تمیزکننده مخصوص وینیل و آب ولرم یک محلول تمیز کننده تمیز کنید. یک پارچه نرم را به محلول داخل سطل آغشته کنید و پارچه را بچرخانید تا فقط مرطوب شود و خیس نشود. سپس هر پله را پاک کرده و با استفاده از یک حوله نرم یا پارچه میکروفیبر آنها را خشک کنید. می‌توانید از یک برس تمیزکننده زاویه‌دار یا حتی یک مسواک قدیمی برای استفاده از مخلوط تمیزکننده در گوشه‌های پله‌ها استفاده کنید.

راه پله

نحوه تمیز کردن راه پله سنگی

برای تمیز و براق کردن سنگ های راه پله باید به نوع سنگ دقت کنید. چون برخی از سنگ های راه پله هنگام نظافت راه پله دچار لکه و خراش می شوند. پس بهتر است هنگام انتخاب سنگ برای راه پله به دنبال بهترین نوع آن باشید. اگر نه راهکارهای تمیز کردن سنگ راه پله را بشناسید. برخی از مهمترین آنها عبارتند از:

  • برای تمیزی و نظافت راه پله های سنگی حتما هفته ای یکبار آنها را تمیز کنید تا از براق بودن راه پله های خود مطمئن شوید.
  • اگر رفت و آمد در خانه شما زیاد است و یا در خانه خود از حیوانات خانگی نگه داری می کنید برای نظافت راه پله ها بهتر است یک شوینده ملایم را به آب داغ اضافه کرده و برای براق کردن راه پله ها از آن استفاده کنید.
  • برای تمیز کردن سنگ های راه پله از به کارگیری هر گونه مواد شیمیایی خشن و سفید کننده خودداری کنید زیرا این مواد می توانند باعث آسیب سنگ های راه پله ها شوند.
  • برای جلوگیری از هر گونه تغییر رنگ و لکه دار شدن سنگ های راه پله بهتر است بعد از تمیز کردن سنگ های راه پله ها، آنها را با یک پارچه خشک و نرم خشک کنید.
  • برخی از سنگ های راه پله مانند سنگ مرمر در طولانی مدت نیاز به آب بندی و تعمیر دارند، پس برای محافظت از رنگ و ماندگاری آنها بهتر است هر 3 الی 6 ماه آنها را آب بندی کنید.

نظافت راه پله

براق کردن سنگ راه پله

شاید شنیده باشید که از ترکیبات مختلفی مانند جوش شیرین و سرکه برای براق کردن سنگ راه پله ها استفاده می شود. شاید این روش به طور موقت یک راهکار موثر برای براق کردن راه پله های سنگی باشد، اما استفاده از مواد های اسیدی و حتی شوینده خشن بر روی راه پله های سنگی در طولانی مدت ممکن است باعث آسیب های جدی بر روی آنها شود. از طرفی هم یک راهکار مشخص و یکسانی برای براق کردن انواع سنگ های راه پله ها وجود ندارد. برای همین بهتر است هنگام نظافت راه پله ها به نوع سنگ آنها دقت کنید. به طور مثال برای براق کردن سنگ بازالت در راه پله ها می توانید از یک دستمال مرطوب و آب صابون استفاده کنید.

مقاومت بسیار بالای سنگ بازالت در برابر انواع تغییرات دمایی به آن ویژگی های خاصی داده که هنگام استفاده از سنگ بازالت برای راه پله ها، یخ نمی زند، ترک نمی خورد و تغییر شکل نمی دهد. برای همین با خیال راحت می توانید از روش های مطمئن برای براق کردن سنگ بازالت در راه پله ها استفاده کنید. اما یکی از مهمترین نکات در هنگام انتخاب سنگ بازالت برای راه پله ها، قیمت سنگ بازالت است که برای به صرفه بودن آن توصیه می شود سنگ بازالت مورد نیاز برای راه پله های خود را از تامین کنندگان معتبر و اصلی مانند ایران بازالت خریداری کنید.

 نظافت راه پله

برای نظافت راه پله ها به خصوص راه پله های سنگی، انتخاب نوع ماده تمیز کننده بسیار مهم است. اما بهترین آنها همان آب معمولی است که برای نظافت و تمیز کردن انواع سنگ های راه پله مناسب و مطمئن محسوب می شود. فقط در هنگام نظافت راه پله ها باید به این نکته توجه کنید که قبل از اقدامی، گرد و غبار و آلودگی های روی راه پله ها را پاک کنید.

سوالات متداول

  1. چگونه پله های سنگی را تمیز کنیم؟
    برای تمیز کردن راه پله های سنگی می توانید از چند قطره پاک کننده خنثی، صابون سنگ (مثلاً محصولات خاص لیتوفین) یا مواد شوینده ظرفشویی و آب گرم و یک پارچه نرم استفاده کنید. اما مصرف پاک کننده یا صابون بیش از حد بر روی پله های سنگی می تواند باعث لکه دار شدن و آسیب آنها شود.
  2. بهترین روش برای تمیز کردن سنگ راه پله ها چیست؟
    سطوح سنگی را با یک پاک کننده خنثی، صابون سنگ یا مایع ظرفشویی ملایم و آب گرم تمیز کنید.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *