تفاوت سنگ تراورتن با مرمریت چیست

تفاوت سنگ تراورتن با مرمریت

اگر در حال انجام ساخت و ساز و یک پروژه ساختمانی هستید و یا می خواهید خانه و ساختمان خود را بازسازی نمایید  و قصد استفاده از متریال سنگ را هم دارید، حتما  درباره ویژگی های سنگ ها و کاربردی آن ها باید بدانید. از پرطرفدارترین سنگ ها در ساختمان سازی، سنگ تراورتن و مرمریت است که در این مقاله با عنوان تفاوت سنگ تراورتن با مرمریت چیست؟ به ویژگی های این دو سنگ می پردازیم.

سنگ از بهترین و زیباترین و مقاوم ترین متریال برای ساختمان است که تراورتن و مرمریت نمونه های بارز و پرطرفدار هستند. سنگ مرمریت و تراورتن از خانواده سنگ های دگرگونی هستند و هر کدام ویژگی خاص خود و کاربری منحصر به فرد خود را دارند. اگر انتخاب سنگ برای محیط به درستی انجام شود، می توان انتظار فضایی زیبا و راحت و جذاب را داشت.

در این مطلب قصد داریم بدانیم تفاوت سنگ تراورتن با مرمریت چیست و درباره کاربرد و مزیت های هر کدام در صنعت ساختمان سازی بدانیم. اگر شما هم علاقه مند به آشنایی بیشتر با این دو نوع سنگ هستید، همراه ما باشید!

تفاوت های سنگ مرمریت و سنگ تراورتن

تفاوت های سنگ مرمریت و سنگ تراورتن

سنگ ها با توجه به نحوه شکل گیری و منشاء پیدایش دارای ویژگی های خاص و منحصر به فردی است. برای اینکه از تفاوت های سنگ مرمریت و سنگ تراورتن بدانیم باید آن ها را از نظر نحوه شکل گیری و فراوانی و ظاهرشان بررسی نماییم.

نحوه شکل گیری و منشاء زمین شناسی تراورتن و مرمریت

سنگ تراورتن یک سنگ آهکی رسوبی است که، دارای ساختاری متخلل و لایه ای دارد. این سنگ از ته نشین شدن کربنات کلسیم در چشمه های آب گرم تشکیل می شود.

تخلخلی که در سنگ تراورتن وجود دارد بر اثر، گازهایی است که در هنگام ته نشین شدن کربنات کلسیم و یا تجزیه گیاهان باشد.

سنگ مرمریت هم از خانواده سنگ های مرمر است. این سنگ نوعی سنگ کربناتی دگرگونی می باشد. مرمریت تحت فشار زیاد و دمای بالا تشکیل می شود که ساخت بلوری هم دارد. این سنگ از کانی های کلسیت و دولومیت و یا به صورت ترکیبی از هر دو به وجود آمده است.

مقاله پیشنهادی: فرق سنگ گرانیت با مرمریت چیست

فراوانی سنگ مرمریت و تراورتن

ایران دارای قسمت وسیعی از ناحیه کوهستانی است. بهترین و زیباترین و مرغوبترین سنگ های ساختمانی در کشر ما قرار دارد. از بیشترین سنگ ساختمانی که در کشورما وجود دارد، سنگ مرمریت است. از تفاوت سنگ تراورتن با مرمریت می توان به فراوانی سنگ مرمریت نسبت به سنگ تراورتن اشاره داشت. معادن استخراج برای سنگ تراورتن از سنگ مرمریت بسیار کمتر است.

تفاوت سنگ تراورتن با مرمریت از نظر میزان تخلخل

سنگ های مرمریت داری ویژگی خاصی هستند که جذب آب و رطوبت در آن ها وجود ندارد و این مورد هم به دلیل تخلخل کم آن است. سنگ مرمریت بسیار مقاوم است و دارای وزن بیشتری نسبت به تراورتن است. از تفاوت های سنگ تراورتن با مرمریت می توان این مورد را هم در نظر داشت.

سنگ های تراورتن از آنجاییکه تخلخل بالایی دارند، چسبندگی بیشتر و وزن کمتری دارند. برای استفاده در نما ساختمان بسیار مناسب هستند.

مقایسه ظاهر سنگ تراورتن با سنگ مرمریت

مقایسه ظاهر سنگ تراورتن با سنگ مرمریت

در مقایسه ظاهر سنگ تراورتن با سنگ مرمریت به این مورد اشاره شود که، سنگ تراورتن متخلخل گونه است که رگه‌های موجود در آن برعکس سنگ مرمریت همانند موج‌هایی است که در سطح سنگ وجود دارند. سنگ مرمریت سنگ صافی است که دارای رگه‌هایی است که در هم تنیده شده‌اند.

تفاوت ظاهری سنگ تراورتن با سنگ مرمریت بیشتر در شکل رگه‌ها و موج‌هاست. قابل ذکر است که یک گونه از سنگ مرمریت وجود دارد که بسیار پرطرفدار و محبوب است و ظاهر یک دست و یکنواختی دارد.

مقایسه قیمت سنگ تراورتن و سنگ مرمریت

یکی از عواملی که می‌توان در تفاوت‌های سنگ تراورتن با سنگ مرمریت ذکر کرد، هزینه و قیمت سنگ است.  سنگ ها با توجه به سورت بندی، پرداخت و نوع فرآوری قیمت‌های متفاوتی دارند؛ اما سنگ تراورتن با توجه به کیفیت بالایی که دارد، قیمت مناسب‌تری نسبت به سنگ مرمریت دارد.

باید اینجا عنوان نمود که بعضی از سنگ‌های تراورتن در رنگ‌ها و بافت‌های خاص، قیمت بیشتری دارند و حتی از سنگ مرمریت هم گرانتر هستند. از هر دو سنگ مرمریت و تراورتن در کشور ما فراوان است.

مقاله پیشنهادی: بهترین سنگ برای حیاط

مقایسه دوام سنگ تراورتن با سنگ مرمریت

در مقایسه دوام سنگ تراورتن با سنگ مرمریت می‌توان گفت که تراورتن نرمی و تخلخل بیشتری دارد و‌ بهتر است که حفره‌های آن با موادی مانند رزین و یا بتونه فرآوری شود. اگر فراوری مناسبی نداشته باشد خراش و سایش و لکه بر روی آن ایجاد می‌شود.

دو نوع سنگ تراورتن بی موج و موج‌دار وجود دارد که مقاومت تراورتن‌های بی موج از نوع موج‌دار بیشتر می‌باشد.

 رنگ سنگ مرمریت و تراورتن

سنگ تراورتن معمولاً در رنگ‌های متنوعی از قبیل قهوه‌ای، خاکستری، زرد، قرمز و سفید دیده می‌شود. در حالی که سنگ مرمریت بیشتر در رنگ‌های سفید، خاکستری و مشکی یافت می‌شود. این تفاوت در رنگ به دلیل ترکیبات شیمیایی مختلف در دو نوع سنگ است.

نگهداری در سنگ مرمریت و سنگ تراورتن

در نگهداری در سنگ مرمریت و سنگ تراورتن باید گفت که، نگهداری سنگ‌ها با توجه به نوع و ویژگی‌هایشان با هم متفاوت می‌باشد. اما سنگ تراورتن و سنگ مرمریت تقریباً تعمیر و نگهداری مشابه هم دارند.

در نگهداری از سنگ تراورتن و سنگ مرمریت باید سالانه از درزگیر استفاده شود تا در برابر رطوبت مقاومت بیشتری از خود نشان دهند. در صورت ریزش مایعات بر روی این سنگ‌ها باید سریعاً پاک شود تا باعث ایجاد لکه نشود.

با یک پارچه مرطوب و یک شوینده ملایم می‌توان سنگ‌ها را تمیز کرد .دقت داشته باشید که آبلیمو مواد اسیدی می‌تواند تاثیرات مخربی بر روی سنگ مرمریت داشته باشد.

سنگ مرمریت

ساختار سنگ مرمریت و سنگ تراورتن

از ویژگی‌های ساختاری سنگ مرمریت و سنگ تراورتن می‌توان به تخلخل، جذب آب، مقاومت و استحکام و چسبندگی به ملات و مقاومت در برابر نور خورشید اشاره داشت.

تخلخل

به طور کلی می‌توان گفت که سنگ‌های تراورتن بسیار متخلخل هستند و از متخلخل‌ترین سنگ‌های ساختمانی به حساب می‌آیند. میزان تخلخل مرمریت از تراورتن بیشتر است.

جذب آب

مقدار جذب آب در سنگ‌های تراورتن به دلیل تخلخل بیشتر، از سنگ مرمریت بیشتر می‌باشد.

مقاومت و استحکام سنگ مرمریت و سنگ تراورتن

تراورتن دارای تخلخل کمتری دارد و تراکم آن بیشتر است پس در برابر فشار و آسایش می‌تواند مقاومت بهتری از خود نشان دهد.

با توجه به ویژگی های سنگ تراورتن، این سنگ بهترین گزینه برای استفاده در نمای ساختمان می‌باشد زیرا تخلخل بالایی دارد و میزان چسبندگی آن به ملات بیشتر است و در نتیجه سقوط آن بسیار نادر می‌باشد.

خورشید سنگ‌های مرمریت اگر در برابر نور خورشید قرار گیرند رنگ اولیه خود را از دست می‌دهند پس باید آنها را در مکان‌هایی که نور خورشید مستقیم نمی‌تابد قرارداد اما؛ سنگ های تراورتن مقاومت خوبی در برابر نور خورشید از خود نشان می‌دهند و رنگ خود را به راحتی از دست نمی‌دهند.

کاربرد تراورتن و سنگ مرمریت

درباره کاربرد سنگ تراورتن و سنگ مرمریت می‌توان گفت که با توجه به ویژگی‌های ارائه شده در این مقاله سنگ‌های تراورتن بهترین گزینه برای نمای ساختمان هستند.

سنگ تراورتن برای نمای خارجی و دیوارها استفاده می‌شود. تراورتن گزینه مناسبی برای استفاده در کف و پله نمی‌باشد و می‌توان از ابعاد دیگر این سنگ در فضاهایی مانند درپوش و یا قرنیز استفاده کرد.

سنگ مرمریت بیشتر برای فضاهای داخلی و کم رفت و آمد استفاده می‌شود که رطوبت وجود ندارد. برای پله، کانتر، میز سنگی و مصنوعات سنگی و دکوراتیو از سنگ مرمریت استفاده میشود.

مقاله پیشنهادی: بهترین سنگ برای رمپ پارکینگ

برای انتخاب سنگ و کاربری آن به نکات فنی و ویژگی‌هایش باید دقت نمود و بر اساس دکوراسیون و سلیقه و بودجه سنگ مورد نظر را انتخاب کرد.

به طور کلی به دلیل خصوصیات مختلف، سنگ تراورتن برای کاربردهای ساختمانی و تزئینی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله کاربردهای سنگ تراورتن می‌توان به کفپوش، دیوارپوش، نما و تزئینات داخلی و خارجی اشاره کرد. در مقابل، سنگ مرمریت بیشتر برای کاربردهای تزئینی و هنری استفاده می‌شود، به عنوان مثال در ساخت تندیس‌ها، آثار هنری، زینت‌بندی و اینچنین موارد مورد استفاده قرار می گیرد.

فرآوری سنگ تراورتن و سنگ مرمریت

از ویژگی سنگ‌های ساختمانی فرآوری آنهاست. مراحل فراوری انواع سنگ‌های ساختمانی بر اساس خصوصیات ساختاری سنگ‌ها صورت می‌گیرد.

از مهمترین مراحل فرآوری برای سنگ تراورتن فرایند رزین و اپوکسی است که برای پر کردن و ضد آب کردن حفره‌های موجود در سنگ صورت می‌گیرد. همانطور که می‌دانیم، سنگ تراورتن دارای تخلخل بالایی است.

تراورتن به دو صورت بی موج و موجدار برش می‌خورد و ابعاد متداول از این نوع سنگ به صورت تایل و طولی در بازار وجود دارد.

از فرآوری سنگ ساختمانی مرمریت نیز می‌توان به رزین و اپوکسی اشاره داشت. اما میزان آن کمتر از سنگ تراورتن می‌باشد. سطح سنگ مرمریت را برای مقاومت بیشتر در برابر نور خورشید،  با استفاده از مواد یو وی می‌پوشانند و انواع پرداخت ها بر تراورتن و مرمریت قابلیت اجرا دارد.

مقاله پیشنهادی: تفاوت بازالت و گرانیت

در نهایت

به طور کلی تفاوت‌های بین سنگ تراورتن و سنگ مرمریت در مواد تشکیل‌دهنده، ساختار، رنگ، مقاومت و کاربردها قابل مشاهده است. هر دو نوع سنگ دارای زیبایی و خصوصیات منحصر به فرد خود هستند و بسته به نیاز و سلیقه، ممکن است یکی از آن‌ها را برای کاربردهای ساختمانی و تزئیناتی انتخاب کنید.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *