دلایل اهمیت نمای ساختمان چیست و بهترین آن کدام است؟

نمای ساختمان سنگ بازالت

انواع نمای ساختمان، به نمای ظاهر و بیرونی هر ساختمان اشاره دارد که امروزه توجه بسیاری از معماران را به خودش جلب کرده است. اهمیت طراحی نمای ساختمان از جایی مشخص و برجسته می شود که نمای ساختمان هم از نظر زیبایی ظاهری و هم استحکام و دوام ساختمان بسیار مورد توجه قرار گرفته است. نمای هر ساختمان در مکان ها و محیط های مختلف بسته به برخی شرایط مانند آب و هوا، باد و طوفان، زلزله و میزان آلودگی هوا می تواند متفاوت باشد. اهمیت طراحی نمای ساختمان به قدری بالاست که می‌تواند نظرات افراد را درمورد آن نما بطور کلی عوض کند. پس دغدغه داشتن درمورد نمای ساختمان امری طبیعی است که می‌تواند در فروش ساختمان، دل نشین‌تر کردن فضای کلی سازه و …. بسیار مفید باشد.

اگر ذهن شما نیز درگیر موضوعی همانند اهمیت نمای ساختمان است بهتر است بدانید که دستتان باز است و می‌توانید از متریال هایی مانند: شیشه، فلز، چوب، سنگ، کامپوزیت و فلز استفاده کنید. اگر دنبال یک سنگ شیک و مقاوم هستید پیشنهاد ما استفاده از سنگ بازالت در نما است.

دلایل اهمیت طراحی نمای ساختمان

عوامل متعدد زیادی می توانند در استحکام و دوام نمای ساختمان نقش داشته باشند. از دیگر عوامل موثر در اهمیت طراحی نمای ساختمان می توان به عایق بودن در برابر سرما و گرما، عایق صدا، مقاومت در برابر زلزله، مقاومت در برابر ضربه، یخ زدگی، مقاومت در برابر آتش و مقاومت و به قابل اجرا بودن در ساختمان های بلند و سبک بودن اشاره کرد. با توجه به اهمیت طراحی نمای ساختمان ما سعی کرده ایم در این مقاله از ایران بازالت انواع نمای ساختمان و دلایل اهمیت طراحی نمای ساختمان را مورد بررسی قرار دهیم. تا شما با مطالعه این راهنما بتوانید بهترین نوع نمای ساختمانی را متناسب با نیاز خود انتخاب کنید.
مدل سنگ بازالت ایران بازالت

ویژگی های نمای ساختمان

نمای ساختمان یا سازه، بیرونی ترین، اولین و قابل تشخیص ترین جنبه یا ضلع (ارتفاع) ساختمان است. اغلب شامل برجسته ترین ورودی ساختمان و طراحی یا عناصر کاربردی خاص است که می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • نرده و لبه های تزئینی
  • استفاده از رنگ، از طریق کاربرد یا منابع طبیعی
  • برآمدگی ها و قرنیزها برای محافظت و تزئین ورودی ها و پنجره ها
  • عناصر مجسمه سازی برای تزیین، با استفاده از پیکره های انسان و طبیعت یا طرح های انتزاعی
  • پنجره‌هایی که می‌توانند از کاربردی تا تزئینی متغیر باشند یا هر دو کاربرد را در بر گیرند.
  • ستون ها، چه به صورت آزاد و چه به صورت ستون هایی با برجستگی بلند یا کم از دیوار نما

یک سیستم نما شامل تمام عناصر طراحی بیرونی با اجزای مورد نیاز برای لنگر یا چسباندن آنها به نمای بیرونی ساختمان است.

قبل از انتخاب نوع نما برای ساختمان خود بهتر است ویژگی های مهم و اهمیت نمای ساختمان را بشناسید، آنها عبارتند از:

  • نمای ساختمان باید در اجرا انعطاف پذیر باشد. یعنی دارای مصالحی باشد که بتوان در نماهایی با اشکال هندسی مختلف از آن استفاده کرد.
  • همچنین نمای ساختمان باید به گونه ای طراحی شود که به خوبی با محیط و دکوراسیون داخلی ساختمان ارتباط برقرار کند و ست شود. به عنوان مثال، نمای ساختمان باید از نظر نوردهی و یا ایجاد فضای باز با محیط داخلی ساختمان سازگاری داشته باشد. پس با در نظر گرفتن اهمیت طراحی نمای ساختمان بهتر است در انتخاب خود نمای مناسب برای ساختمان خود دقت کنید.

انواع نمای ساختمان

کلمه نما هم معنای لغوی و هم معنای استعاری دارد. معنای تحت اللفظی آن یک وجه یا طرف خارجی یک ساختمان است که معمولاً در جلو قرار می گیرد و شامل قسمت ورودی اصلی ساختمان می شود.

نمونه کار سنگ بازالت ایران بازالت در نمای ساختمان

نما از کلمه فرانسوی facade گرفته شده است که در اصل همین کمه از ایتالیایی facciata به معنای جلوی ساختمان گرفته شده است.

نماهای ساختمانی همچنین می توانند اهداف عملکردی محافظت و حمایت از ساختار ساختمان و حفظ انرژی در داخل را داشته باشند. به هر حال انواع مختلفی از نماهای ساختمانی وجود دارد که استفاده از هریک از آنها با مزایا و معایب خاص خودش همراه است. اما برخی از انواع نماهای ساختمانی عبارتند از:

نماهای شیشه ای

اهمیت نمای ساختمان بیشتر از همه در گرو متریال انتخابی شماست. نمای تمام شیشه به عنوان یکی از نمای ساختمانی از زمان معماری مدرن به عنوان پوشش ساختمان مورد استفاده قرار گرفته است. از مزایای استفاده از نماهای شیشه ای به عنوان یکی از انواع نمای ساختمانی می توان به زیبایی ظاهری اشاره کرد. حتی نمای شیشه ای امکان استفاده از حداکثر نور خورشید در طول روز را برای ساختمان شما فراهم می کند. از طرفی هم استفاده از شیشه 2 یا 3 جداره به راحتی می تواند یک عایق صوتی و حرارتی بسیار مناسبی را برای ساختمان شما ایجاد کند

اما با این حال استفاده متناسب با نوع استفاده از شیشه نیز با توجه به شیشه با قابلیت های خاص (گرمکن برقی، شیشه هوشمند و …) می تواند معایب خاصی داشته باشد. یکی از معایب نماهای شیشه ای این است که دمای داخلی ساختمان شما را در فصول گرم و معتدل سال تا حد زیادی افزایش می دهد. حتی استفاده از نمای شیشه ای برای ساختمان از نظر درجه حرارتی در فصول سرد سال و مصرف بالای انرژی و آلودگی هوا می تواند چالش برانگیز باشد.

نمای کامپوزیت آلومینیومی

کامپوزیت ها از ترکیبی از دو یا چند ماده مجزا ساخته شده اند به نحوی که ماده حاصل از هر یک از اجزای آن قوی تر و بادوام تر است. از مزایای نمای کامپوزیت می توان به سبکی، سهولت در مونتاژ، تعمیر و نگهداری اشاره کرد. اما از معایب استفاده از کامپوزیت به عنوان نمای ساختمان ها این است که از نظر انعطاف پذیری در اجرا تا حدودی ضعیف عمل می کنند.

نمای سفالی

نماهای سفالی با محیط زیست و نمای مدرن سازگار زیادی دارند که ارزش و جنبه طراحی ساختار ساختمان را افزایش می دهد. نمای سفالی نه تنها زیباست، بلکه دارای مزایای زیادی مانند دوام، حداقل نگهداری، عایق حرارتی است. با ماندگاری طولانی و مقاوم در برابر آب و هوا، جذابیتی همیشگی را به ساختمان شما می بخشند.

نما چوب

در نماهای چوبی معمولا از درختان سرو، کاج و بلوط استفاده می شود. چوب یک گزینه سازگار با محیط زیست است و همچنین عایق، دوام و مقاومت خوبی در برابر آب و هوا دارد. اما یکی از معایب آنها این است که نیاز به نگهداری بیشتری دارد.

نمای فلزی

نمای فلزی بیشتر در ساختمان های سبک و مدرن کاربرد دارد. روکش نمای آلومینیومی و فولادی رایج ترین فلزات مورد استفاده در بین نمای فلزی هستند. فلزات در برابر آب و رطوبت دوام زیادی دارند زیرا کپک نمی‌زنند یا پوسیده نمی‌شوند. آنها به نگهداری بسیار کمتری نیاز دارند و سازگار با محیط زیست بوده و در برابر آتش و حشرات مقاوم هستند. اما در صورت نصب نادرست ممکن است دچار تغییر رنگ و زنگ زدگی شوند.

نمای بایرامیکس

بایرامیکس از ترکیب دانه های گرانیت و سنگ مرمر با مهره ها و رنگ های متنوع به همراه رزین های طبیعی و مصنوعی ساخته می شود. این ترکیب به صورت ملات است و پس از خشک شدن شبیه سنگی تزئینی می شود. نمای بایرامیکس به عنوان نمای ساختمان، برای تمامی دیوارها اعم از دیوارهای چوبی، سنگی، پلاستیکی، سرامیک، سیمانی و سایر دیوارها قابل اجرا است.

اما استفاده از این نما مزایای زیادی دارد که می توان به تنوع رنگ، نگهداری و تعمیر آسان، انعطاف پذیری و قابلیت شستشو با آب اشاره کرد.

بایرامیکس به راحتی می تواند ناهمواری های گچ کاری در نماهای ساختمانی را بپوشاند. اما نمای بایرامیکس با تمام مزایایی که دارد زیاد در بین جامعه مهندسین و  ساختمان مورد استقبال قرار نگرفته و استفاده از آن در ایران زیاد کاربردی نیست. زیرا نمای بایرامیکس با بافت فرهنگی و سلیقه ایرانی همخوانی ندارد و در طولانی مدت جلوه زیبایی خودش را از دست می دهد.

نمای سنگ و اهمیت آن

بدون شک استفاده از سنگ به عنوان نمای ساختمانی یکی از بهترین پوشش محبوبیت خاصی دارد. چون نمای سنگ در ساختمان ها از نظر استحکام و دوام از اهمیت خاصی برخودار است . ضمن اینکه به عنوان یک عایق حرارتی و صوتی می تواند ساختمان را در برابر هر گونه آلودگی صوتی و وضعیت حرارتی عایق بندی کند.

در میان سنگ های مورد استفاده برای نمای ساختمان ها، سنگ بازالت با بافتی متفاوت و کاربردهای متنوع به عنوان نمای ساختمانی محبوبیت زیادی دارد. اصطلاح “سنگ بازالت” به دسته ای از سنگ های آذرین تشکیل شده توسط آتشفشان ها اشاره دارد که با دانه های ریز و رنگ های تیره خود مشخص می شوند. دارای سیلیس بالایی است و آهن و منیزیم فراوانی دارد. حتی برخی از آنها ظاهری شیشه ای، دانه های بسیار ریز و ساختار فشرده دارند. سنگ بازالت به عنوان سنگ نمای ساختمانی قوام بسیار سفت و متراکمی دارد و دانه های تشکیل دهنده آن بسیار کوچک هستند. از این رو می تواند استحکام و دوام خاصی را به ساختمان شما ببخشد. اگر به دنبال  خرید سنگ بازالت برای نمای ساختمانی و یا هر گونه کاربرد در ساختمان سازی خود هستید، به شما توصیه می کنیم با خرید از مراکز معتبر مانند ایران بازالت از صرف هزینه خود با بهترین نوع سنگ ساختمانی خیال خودتان را راحت کنید. اهمیت نمای ساختمان در نماهای سنگی بیشتر از سایر متریال هاست. برای همین بهتر است با افراد متخصص در این زمینه مشورت کنید.

نمای آجری

یکی دیگر از انواع نمای ساختمانی که هم از نظر زیبایی ظاهری، هم تنوع و ثبات رنگ مورد استقبال زیادی قرار گرفته است، نمای آجری با ترکیب آجر سفالی و آجر شیلیایی است. ضمن اینکه نمای آجری به دلیل ضریب انتقال حرارت پایین، به عنوان یک عایق حرارتی و برودتی ساختمان از اهمیت زیادی در نمای ساختمان برخوردار است.

اما استفاده از آجر نماها معایب خاص خودش را دارد که یکی از مهمترین آنها احتمال شوره زدن آجرهای به کارگرفته شده است. برای همین مهندسین و پیمانکاران سعی می کنند برای رفع این مشکل و بالابردن ضریب ایمنی و استحکام و دوام ساختمان از نمای خشک استفاده کنند. یعنی در این سیستم برای اتصال آجرها در نماهای ساختمانی از تجهیزات فلزی به جای ملات استفاده می شود.

نمای سرامیک

اگر به دنبال یک نمای ارزان قیمت و کم دردسر برای ظاهر بیرونی ساختمان خود هستید بهتر است نمای سرامیکی را برای ساختمان خود انتخاب کنید. از طرفی هم طراحی و ساخت این نما کاملا انتخابی و قابل کنترل است که در صورت اجرای درست و مناسب می تواند زیبایی خاصی را به ساختمان شما اضافه کند. اما باید قبل از انتخاب این نما، معایب آن را هم در نظر بگیرید. چون نمای سرامیکی در برابر سرما، گرما و صدا هیچ گونه اثر محافظتی را ندارد و ساختمان شما را از این موارد عایق بندی نمی کند. از طرفی هم به علت انعکاس شدید نوری که دارد استفاده از آن در مکان های شلوغ زیاد کاربردی ندارد.

نمای سیمانی

نمای سیمانی هم از نظر قیمت و هزینه، به عنوان یکی از نماهای ساختمانی بسیار مناسب است. از طرفی هم استحکام و دوام بالایی را به ساختمان شما می بخشد. نماهای ساختمانی با توجه به نحوه اجرا، مصالح کاربردی و استفاده شده در ساخت آن و نوع طراحی با نام های مختلفی مانند نمای رومی، نمای چکشی، نمای تبر، نمای قدیمی، نمای سیمانی شسته، نمای کوچک و نمای تگری شناخته می شود.

بررسی انواع مختلف نما

ساختمان ها بسته به طرح و نوع سازه می توانند یکی از چندین نوع نما را داشته باشند. نما ممکن است برای تکیه گاه بقیه ساختمان یکپارچه یا اهدافی کمتر کاربردی و تزئینی داشته باشد. انواع اصلی آنها عبارتند از:

  • سنتی: نمایی که از مصالح ساختمانی مشابه بقیه سازه استفاده می کند.
  • سنگین وزن: به نما با حداقل 100 کیلوگرم در متر مربع اشاره دارد.
  • پیش ساخته: نمای مونتاژ شده از ماژول های از پیش ساخته شده، اغلب با استفاده از پانل های چوبی یا بتنی، که به دلیل هزینه کمتر و سرعت مونتاژ انتخاب می شود.
  • سبک وزن: نمایی که به جلوی ساختمان می‌چسبد اما ساختار ساختمان را پشتیبانی نمی‌کند، مثلاً شیشه یا فلز که عمدتا برای جلوه های تزئینی و همچنین بهره وری انرژی استفاده می شود.

انوع نمای ساختمان

اهمیت نمای ساختمان چیست؟

برای انتخاب بهترین و مناسب ترین نمای ساختمان تنها کافی است به اهمیت نمای ساختمان دقت کنید چرا که نمای ساختمان بی شک هم از نظر ظاهر زیبایی و هم استحکام بخشیدن به ساختمان از اهمیت زیادی برخوردار است. بدون شک نمای ساختمان، گویاترین و پیچیده ترین ویژگی در هر طراحی ساختمانی است. نما قطعاً جزء ظریف ساختمان است، اما نقشی که در کاهش مصرف انرژی ساختمان، بهبود نور طبیعی و ارائه جریان هوای بهتر در داخل ساختمان ایفا می کند نیز قابل توجه است. برای همین پیمانکاران و معماران در حال حاصر به دنبال راهکارهایی برای بهبود نماهای ساختمانی هستند تا بتوانند با صرف هزینه مناسب بهترین نوع بناهای ساختمانی را طراحی کنند.

اگر هنوز هم به دنبال علل و دلایل طراحی اهمیت طراحی نمای ساختمان هستید، همان قدر کافی است که بدانید، یکی از مهمترین ویژگی های نماهای ساختمانی، اجرا و انجام درست آن است. زیرا اجرای درست آن می توانند به طور قابل توجهی بر روشنایی، گرمایش و تهویه سازه تأثیر بگذارند. در حالی که فاکتورهای زیادی وجود دارد که در نمای ساختمان باید در نظر گرفته شود، یکی از موثرین فاکتور آن انتخاب متریال مناسب است.

بنابراین برای انتخاب یک نمای مناسب با توجه به اهمیت آن بهتر است فاکتور های زیر را در نظر بگیرید:

  • تطبیق پذیری
  • ماندگاری
  • بهره وری انرژی
  • هزینه مورد نیاز
  • زیبایی شناسی و بافت
  • سازگار با محیط زیست
  • ضد آب بدون ترکیبات آن

خرید بهترین سنگ بازالت برای انواع نما و کاربری‌های مختلف

نمای ساختمان تا حدودی یک فرایند گران قیمت است. به نحوی که تا 35 درصد از هزینه های کلی ساخت را تشکیل می دهد. اما با توجه به دلایل اهمیت نمای ساختمانی ارزش سرمایه گذاری را دارد. زیرا انتخاب مناسب ترین نما، به طور قابل توجهی در کاهش هزینه های انرژی و افزایش طول عمر ساختمان کمک می کند. در این مقاله سعی کردیم به صورت کامل در مورد دلایل اهمیت طراحی نمای ساختمان صخبت کنیم، برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید سنگ بازالت از ایران بازالت با ما تماس بگیرید یا در زیر این پست کامنت بگذارید.

سوالات متداول

  1. دلایل اهمیت نمای ساختمان چیست؟
    نمای ساختمان اهمیت بسیار باالایی دارد از جمله روی مقاومت ساختمان در نقابل اتفاقاتی مانند زلزله.
  2. آیا سنگ بازالت برای نما مناسب است؟
    بله، یکی از بهترین متریال‌ها برای استفاده در نما بالازت است، چرا که هم قیمت مناسبی دارد هم زیبایی و استحکام بسیار زیاد.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *