مزایای سنگ بازالت مشکی برای نمای ساختمان

سنگ بازالت مشکی

از سنگ‌های بسیار کاربردی در ساختمان و سازه‌های ساختمانی سنگ بازالت سیاه می‌باشد. سنگ بازالت مشکی سنگ معدنی آتشفشانی است که ویژگی‌های خاص و منحصر به فردی دارد. از مزایای سنگ بازالت مشکی برای نمای ساختمان می‌توان به زیبایی و مقاومت و استحکام بالای آن در برابر فشار و حرارت اشاره کرد. بازالت سیاه در ساختمان سازی استفاده بسیاری دارد که در این مقاله به ویژگی سنگ بازالت مشکی برای نمای ساختمان و مزیت استفاده از آن برای نمایش ساختمان می‌پردازیم.

سنگ بازالت سیاه برای نما

سنگ بازالت سیاه به وفور در طبیعت یافت شده و به وسیله فرایندهای طبیعی چون خنک شدن و یا در برابر سرما قرار گرفتن ماگما ایجاد می‌شود. در بیشتر مناطق جهان این سنگ وجود دارد، اما در مناطقی چون ایتالیا، اسپانیا، ترکیه، چین، شیلی، آمریکا و برخی کشورهای آفریقایی چون مصر و سودان بیشترین معدن سنگ بازالت سیاه وجود دارد. این سنگ بسیار اقتصادی و مقرون به صرفه است که در بیشتر قسمت‌های ساختمان از جمله نمای ساختمان استفاده می‌شود.

بازالت سیاه برای محوطه سازی راه پله دیوارپوش و پیاده روها نیز کاربرد دارد. از ویژگی‌های بارز سنگ بازالت سیاه می‌توان به موارد زیر اشاره داشت.

 مقاومت بالا در برابر فشار و حرارت

بازالت سیاه در برابر فشار و حرارت مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد و برای ساختمان ‌هایی که در برابر فشار و حرارت بالا هستند از بازالت سیاه استفاده می‌شود. در ساختمان‌های بلند، پل‌ها و تونل‌ها سنگ بازالت سیاه بسیار کاربردی و پرمصرف است.

مزایای سنگ بازالت مشکی برای نما

مقاومت در برابر خوردگی و ساییدگی

بازالت سیاه در برابر خوردگی و سایش، استحکام بالایی دارد و برای ساختمان‌هایی که در برابر خوردگی و سایش زیاد، قرار می‌گیرند استفاده میشود. از  برخی قسمت های ساختمان‌ها که در برابر خوردگی و سایش قرار دارند می‌توان به پل‌ها، کفپوش‌ها و دیوارپوش‌ها اشاره کرد.

 زیبایی بصری بازالت سیاه

سنگ بازار سیاه ظاهری زیبا و جذاب دارد که برای نمای ساختمان‌های مدرن استفاده می‌شود. از این سنگ برای پله‌ها، کفپوش‌ها و دیوارپوش‌ها نیز استفاده می‌گردد.

چرا سنگ بازالت مشکی برای نما مناسب است؟

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها در ایجاد نماهای مدرن، انتخاب سنگ مشکی است. سنگ بازالت برای نما می‌تواند یک انتخاب شیک، مقاوم و مقرون به‌صرفه باشد.سنگ مشکی برای نما خیلی تنوع ندارد و می‌توان از بین سنگ بازالت مشکی و سنگ گرانیت مشکی برای نما انتخاب کرد.

مطلب پیشنهادی: دلایل اهمیت طراحی نمای ساختمان

با استفاده از سنگ بازالت مشکی برای نما می‌توان از شر دغدغه‌هایی چون لق شدگی سنگ در نما، تغییر رنگ سنگ در طول زمان و زیاد شدن وزن نمای ساختمان، در آسایش بود. از طرفی سبک تم رنگی و فراوری‌های سنگ بازالت به گونه‌ای است که می‌توان گفت بهترین سنگ مشکی نما، سنگ بازالت مشکی است و این سنگ بسیار خاص می‌باشد.

بیشتر طراحان و معمارانی که در سبک معماری مدرن فعالیت دارند از سنگ بازالت مشکی برای نمای ساختمان استفاده می‌کنند.

 منشا سنگ بازالت مشکی

سنگ بازالت سیاه از انواع سنگ مشکی نما مات می‌باشد که از سنگ‌های آذرین بیرونی به حساب می‌آید. این سنگ ریزدانه است و به طور معمول در اثر سرد شدن ناگهانی و سریع گدازه‌های بازالتی ایجاد گشته است.

بازالت مشکی دارای سیلیس در مقدار کم و آهن و منیزیم در مقادیر بالاست و از رایج‌ترین و فراوان‌ترین سنگ‌های روی کره زمین به حساب می‌آید. بازالت دارای بافتی متخلخل است و این ویژگی در اثر سرد شدن سریع و ایجاد حباب‌های گاز در آن،  پدیدار گشته است. برای درک بهتر شما عزیزان از سنگ بازالت مشکی، می‌توان به سنگ پای قدیمی اشاره داشت که دارای حفره‌های ریز و درشت است و از همین جنس می‌باشد.

سنگ بازالت سیاه در نما

مطلب پیشنهادی: راهنمای خرید سنگ نما

مزیت استفاده از سنگ بازالت مشکی برای نما نسبت به سنگ گرانیت

سنگ بازالت دارای بافتی متخلخل است و وزن کمتری نسبت به سنگ گرانیت دارد. سبکی و وزن کم یک مزیت و پارامتر مهم برای سنگ نمای ساختمان محسوب می‌شود. هر چقدر وزن سنگ در نما کمتر باشد، وزن مرده نما کاهش پیدا می‌کند و نصب بسیار آسان و راحت‌تری هم در نما خواهد داشت.

از آنجایی که سنگ بازالت مشکی در طبیعت به وفور یافت می‌شود، قیمت بسیار مناسبی دارد و برای استفاده در نمای ساختمان اقتصادی و مقرون به صرفه‌تر از سنگ گرانیت است.

فرآوری چرمی سنگ بازالت

در فرآوری چرمی سنگ بازالت، تم رنگی سنگ مشکی مات می‌شود و سطح سنگ و همچنین لبه سوراخ‌های سنگ، همانند چرم نرم و جذاب می‌گردد.

فرآوری هوند سنگ بازالت

در فراوری هوند، رنگ سنگ بازالت روشن‌تر از فراوری چرمی میشود و براقیت از روی سنگ محو می گردد. این مدل فناوری در نماها به سبک مدرن کاربرد دارد.

معادن داخلی و خارجی سنگ بازالت سیاه

سنگ بازالت سیاه بسیار رایج است و به وفور در طبیعت یافت می‌شود و می‌توان در معادن مختلف آن را پیدا کرد. از معادن کشورهای خارجی می‌توان به ایسلند، دریای سرخ، بریتانیا و دیگر موارد اشاره داشت.

سنگ بازالت مشکی در دو منطقه از کشورمان وجود دارد. معادن منطقه آذربایجان و منطقه همدان دارای سنگ‌های بازالتی به رنگ سیاه هستند. رنگ سنگ های بازالتی منطقه آذربایجان  دارای مشکی تیره‌تری نسبت به منطقه همدان است و سنگ‌های منطقه همدان رنگ سبز لجنی تیره است.

 سنگ بازالت مشکی معدن سلماس

سنگ بازالت مشکی معدن سلماس برای نما کاربرد دارد و دارای تم رنگی مشکی تیره است و از دیگر سنگ‌های بازالت متراکم تر و تو پرتر است.

 بازالت مشکی چالدران

در این منطقه دو نوع سنگ سیاه بازالت یافت می‌شود. در یکی از معادن سنگ بازالت در برخی قسمت‌ها دارای حفره‌هایی است و این معدن اصطلاحاً تخلخل کمی دارد که در اصطلاح به آن غاری هم گفته شده و به این نام شناخته می‌شود. اما معدن دیگر دارای تخلخل بالاتری است و سوراخ‌های درشتری نسبت به معدن اول دارد. اما بر خلاف معدن دیگر، غاری در آن وجود ندارد.

 سنگ بازالت معدن همدان

سنگ بازالت معدن همدان دارای تم رنگی تیره است. ولی ته مایه رنگی آن بیشتر شبیه به سبزه تیره و سبزه لجنی است. سنگ معدن همدان نسبت به سنگ‌های معادن دیگر قیمت به صرفه‌تر و اقتصادی‌تری در بازار دارد.

عوامل موثر بر قیمت سنگ بازالت مشکی

سنگ بازالت مشکی دارای سورت بندی یکنواخت و یکدستی است و در چهار تم رنگی مجزا می‌باشد که این ۴ تم رنگی بسیار به هم نزدیک هستند. تم رنگی روشن در سنگ بازالت دارای قیمت بیشتری نسبت به تم رنگی تیره می‌باشد.

هر چقدر که ابعاد سنگ بازالت بزرگتر باشد و ضخامت بیشتری داشته باشد به طور طبیعی قیمت بالاتری هم خواهد داشت. به طور خلاصه قیمت سنگ بازالت به کیفیت برش و رنگ آن بستگی دارد.

از دیگر عوامل موثر بر قیمت سنگ بازالت مشکی نوع فرآوری آن می‌باشد. هر فرایند فراوری، قیمت مخصوص به خود را دارد. از گرانترین فرآوری‌ها می‌توان به فراوری سطح ترموود، اسکرچ و رستیک اشاره داشت. بوش همر و شیار خورده هم قیمت پایین‌تری نسبت به دیگر انواع فرآوری سنگ ‌بازالت دارند.

برای  اطلاع از قیمت‌های به روز سنگ بازالت با کارشناسان ایران بازارلت در ارتباط باشید.

در نهایت

با توجه به مطالب ارائه شده می‌توان اظهار داشت که سنگ بازالت مشکی بهترین سنگ مشکی نما با تم رنگی مات است. از سنگ مشکی بازالت در نمای ساختمان‌های مدرن استفاده می‌شود می‌توان این سنگ را با اصل تضاد در طراحی نما و دکوراسیون در کنار سنگ‌های روشن به کار برد تا جذابیت بیشتری به نمای ساختمان بخشید.

سوالات متداول

  1. قیمت سنگ بازالت مشکی چقدر است؟
    قیمت سنگ بازالت مشکی به عوامل مختلفی مانند کیفیت، اندازه، محل استخراج و بازار فروش در منطقه مورد نظر بستگی دارد. برای دقیق‌تر بودن، بهتر است با کارشناسان و تولیدکنندگان سنگ بازالت مشکی چون ایران بازالت تماس بگیرید و قیمت را استعلام کنید.
  2. مزیت سنگ بازالت مشکی در برابر سنگ گرانیت چیست؟
    سنگ بازالت مشکی سبک تر است که یک ویژگی مهم برای سنگ نما ساختمان است و نصب راحت تری در نمای ساختمان دارد.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *