راهنمای خرید سنگ نما ساختمان

سنگ نمای ساختمان

انتخاب متریال سنگ برای نمای ساختمان از حساسیت ویژه ای برخوردار است. باید نهایت دقت را در انتخاب داشت تا با مشکلات و خسارات جبران ناپذیر و اسیب زننده مواجه نشد. در این مقاله با عنوان راهنمای خرید سنگ نما ساختمان همراه ما باشید تا با نکات مهم در خرید سنگ نما بیشتر اشنا شویم.

انتخاب سنگ نما

خرید سنگ نما ساختمانی برای معماران و سازندگان از چالش های پروسه ساختمان سازی است زیرا باید بهترین انتخاب را داشته باشند تا با خرید اشتباه از سنگ نما، مرتکب خطا و بروز خسارات مالی و جانی نشوند. از موارد و نکات مهم در خرید سنگ نما، موارد زیر است.

  • شرایط آب و هوایی و اقلیمی منطقه را در نظر داشته باشید.
  • به سبک ساختمان توجه داشته باشید
  • نوع نمای ساختمان را انتخاب نمایید
  • انتخاب اندازه و ابعاد و ضخامت نما با توجه به سنگ مورد نظر
  • خرید سنگ نما با توجه به بودجه در نظر گرفته شده

بعد از آنکه، نوع و اندازه و ابعاد سنگ را بر اساس نمای مورد نظر انتخاب نموده اید باید از فنون خرید هم آگاه باشید تا متریال مرغوب و باکیفیتی خریداری شود. پس در ادامه این مقاله همچنان ما را همراهی نمایید.

نوع سنگ و ویژگی های ساختاری و ظاهری ان

در راهنمای خرید سنگ نما ساختمان باید به نوع سنگ و ظاهر و ساختارش توجه داشت. می دانیم که از معادن سنگ، انواع سنگ ساختمانی با ویژگی های خاص و منحصر به فرد استخراج می شود. فرآوری هایی روی سنگ ها انجام می شود که بر اساس نوع آن ها با هم فرق دارد.

به طور مثال از ویژگی ظاهر و ساختار سنگ نما می توان به این مورد اشاره داشت که سنگ مرمریت اگر دارای رگه هایی باشد، زیبایی ان را بیشتر کرده و ارزش سنگ بالاتر می رود اما همین مورد برای سنگ تراورتن یک نقص و ایراد است که باعث می شود، استحکام سنگ کاهش پیدا کند و کیفیت لازم را نداشته باشد.

وجود غده در سنگ گرانیت، باعث افزایش ارزش و کیفیت می شود؛ اما همین مورد برای سنگ تراورتن و مرمریت یک ایراد محسوب می شود و از ارزش سنگ می کاهد. پس در درجه اول باید درباره ویژگی های ظاهری و ساختاری سنگ ها اطلاعات کامل و جامعی داشته باشید.

سنگ نما

اهمیت به ظاهر سنگ نما و ساب آن

از نکات مهم در خرید سنگ نما می توان به ظاهر سنگ و ساب آن اشاره داشت. باید دقت داشته باشید که سطح سنگ خیلی خوب و اصولی ساب خورده باشد و برآمدگی و فرورفتگی نداشته باشد. اینکه چه نوع رزینی در فرآوری سنگ مورد استفاده قرار گرفته است هم بسیار اهمیت دارد. بهترین نوع رزین، رزین اپوکسی است که در قیمت آن تاثیر بسزایی دارد.

ایا سنگ نما نیاز به توری دارد یا خیر؟

از موارد مهم در خرید سنگ نما این است که در نظر داشته باشید ایا برای استفاده از سنگ در نما باید از توری استفاده شود یا خیر! اگر سنگ دارای بافت نرمی باشد بهتر است برای استحکام بیشتر آن از توری در پشت آن ها استفاده شود. برخی طراحان برای تزئین نما از سنگ مرمر استفاده می کنند.

مقاله پیشنهادی: سنگ بازالت برای محوطه سازی

در نظر داشتن ابعاد دقیق و ضخامت سنگ در خرید

برای اینکه خرید درستی را از سنگ داشته باشید حتما درباره ابعاد و ضخامت دقیق آن اطلاعات داشته باشید. به طور مثال برای خرید سنگ تاتیل حتما دقت کنید که اگر ابعاد ان 40 در 40 سانتی متر است، طول و عرضش حتما 40 در 40 باشد. در خرید سنگ شمش هم دقت به قد ان اهمیت دارد که حتما بلند باشد و از 60.1 سانتی متر بیشتر باشد. افراد حرفه ای و کارشناس با چشم متوجه اندازه درست و دقیق سنگ ها می شوند.

مقاومت فشاری در سنگ نما

از نکاتی که باید در خرید سنگ در نظر داشت، مقاومت فشاری آن است. هر سنگ، با توجه به نوع سنگ و کاربردش، مقاومت فشاری مناسبی را دارد. قبل از انکه سنگ مورد نظر را برای نما ساختمان انتخاب نمایید، درباره آب و هوا و شرایط اقلیمی و محل نصب باید بدانید تا بر اساس مقاومت فشاری، سنگ نما مناسب انتخاب و خریداری شود.

کمترین مقاومت فشاری برای سنگ نما ۳۰۰ kg/cm است. زیرا حداکثر تنش ها و فشار هایی که یک سنگ نما باید تحمل کند، ۳۰۰ kg/cm است.با توجه به این مورد، از سنگ های مناسب برای نمای ساختمان می توان به تراورتن و سنگ بازالت اشاره داشت.

راهنمای خرید سنگ نما ساختمان

رنگ سنگ نما

در هنگام خرید سنگ نما به این مورد توجه کنید که سنگ نما در برابر نور افتاب قرار می گیرد. پس سنگی مناسب است که، در برابر آفتاب و نور خورشید، رنگ ثابتی داشته باشد و تغییر رنگ ندهد. سنگ تراورتن و بازالت در برابر نور خورشید، مقاومت خوبی دارند و تغییر رنگ نمی دهند.

هزینه و قیمت سنگ نما

از موارد مهمی که در خرید سنگ باید در نظر داشت، هزینه و قیمت سنگ است که باید بر اساس بودجه ما باشد. بهتر است خرید سنگ را از مراکز معتبر و بی واسطه داشته باشید تا سنگ باکیفیت و با قیمت مناسب را تهیه نمایید.

از سنگ های باکیفیت و مقرون به صرفه که برای نمای ساختمان استفاده می شود، سنگ بازالت و تراورتن است.

عوامل موثر بر قیمت سنگ

اولین عامل موثر در قیمت سنگ بریده شده، قیمت کوپ اولیه است. کوپ سنگ همان مواد اولیه تولید است.

از اصطلاحاتی که در صنف سنگ رایج است، کید یا کیل سنگ است. این اصطلاح برای این کاربرد دارد که، مشخص کننده مقدار سنگ بریده شده و خارج شده از هر تن کوپ چقدر است.

قسمتی از سنگی که بریده شده است با تقسیم هزینه کوپ، بر مقدار کیدسنگ است.

از دیگر آیتم های موثر بر قیمت سنگ نما، هزینه تنی بری است. این هزینه شامل همه هزینه هایی می شود که در تولید سنگ در کارخانه انجام شده است.این مبلغ شامل همه هزینه های اجاره و اب و برق و حقوق کارمندان است.

مقاله پیشنهادی: انواع نورپردازی نمای ساختمان

ویژگی های سنگ نما خوب

در خرید سنگ نما حتما به ویژگی آن توجه نمایید. هر سنگی برای نمای ساختمان استفاده نمی شود و باید خصوصیات خاصی را دارا باشد. از ویژگی های سنگ نما خوب می توان به موارد زیر اشاره داشت.

سنگ بازالت در نما

مقاومت سنگ

از ویژگی های سنگ نما خوب و باکیفیت این است که سنگ دارای مقاومت خوبی باشد. سنگ نما باید در برابر ضربه و فشار مقاومت داشته باشد و لب پر نشود و ترک خوردگی پیدا نکند.

سبک بودن

سنگ نما باید سبک باشد تا وزن کلی ساختمان افزایش پیدا نکند. وزن زیاد سنگ ها در اثر مرور زمان، باعث می شود سقوط کند و کنده شود. در نتیجه خطرات جانی و مالی را در پی خواهد داشت.

چسبندگی مناسب

از ویژگی های مهم سنگ نما، چسبندگی آن است. سنگ نما، باید چسبندگی خوبی به نما داشته باشد تا اینکه زمان طولانی روی سازه قرار بگیرد. سنگ تراورتن و سنگ بازالت از بهترین نوع سنگ نما هستند زیرا چسبندگی خوبی به ملات دارند و دچار ریزش و سقوط نمی شوند.

مقاله پیشنهادی: بهترین سنگ نمای سرویس بهداشتی و حمام

زیبایی و یکنواخت بودن سنگ

نمی توان اهمیت زیبایی سنگ را در نمای ساختمان منکر شد. در اصل استفاده از سنگ برای نما در جهت زیبایی بصری بیشتر است. بهتر است با در نظر داشتن نوع سنگ و کیفیت آن، سنگی زیبا و یکنواخت را انتخاب نمود.

مطلب پیشنهادی: بهترین زمان سنگ کاری ساختمان

در نهایت

برای خرید انواع سنگ نما به ویژگی ها و ظاهر و قیمت آن توجه نمایید. انتخاب سنگ به بزرگی و کوچکی پروژه و نمای ساختمان و شرایط اقلیمی هم بستگی دارد. برای خرید سنگ بازالت، گرانیت مشکی نطنز و … با کارشناسان ایران بازالت در ارتباط باشید.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *