بهترین مصالح برای نمای ساختمان | 7 مصالح نمای ساختمان

مصالح نمای ساختمان

انتخاب و خرید بهترین مصالح برای نمای ساختمان یکی از مهمترین تصمیم گیری ها برای پیمانکاران و مهندسین ساختمانی است. انواع مصالح نمای ساختمان در بازار وجود دارند که باید بهترین نوع آنها انتخاب شود تا استحکام و طول عمر ساختمان را تضمین کند. این در حالی است که انتخاب درست و مناسب مصالح نمای ساختمان مزایای بیشتر از این را هم دارد. حتی باعث بهبود ظاهر ساختمان و عایق بندی آن می شود. برهمین اساس ما سعی کرده ایم در این مقاله از ایران بازالت بهترین مصالح برای نمای ساختمان را معرفی کنیم.

7 مورد از مهمترین مصالح نماهای ساختمان

نمای ساختمان نقش و عملکرد های بسیار مهمی در ساختمان ها دارند. انواع مصالح نمای ساختمان از نظر ویژگی های متعددی مانند رنگ ها، وزن ها و بافت ها با همدیگر فرق دارند. مصالح نمای ساختمان بر اساس ویژگی های منحصر به فرد خودشان به انواع زیر تقسیم بندی می شوند:

کامپوزیت

دو نوع اصلی کامپوزیت به عنوان نمای ساختمانی وجود دارد، آنها عبارتند از:

  • پانل های کامپوزیت آلومینیوم-پلی اتیلن: این مصالح نمای ساختمان دارای یک هسته کامپوزیت بین دو لایه نازک آلومینیوم هستند. نسبتا ارزن هستند اما ممکن است در برابر آتش مقاومت زیادی نداشته باشند.
  • مواد کامپوزیت چوب-پلاستیک: آنها معمولاً از الیاف چوب و ترموپلاستیک هایی مانند پلی اتیلن، پلی پروپیلن یا پلی وینیل کلراید ساخته می شود و تا حدودی در برابر آتش مقاومت بیشتری دارند.

انواع مصالح نمای ساختمان

سرامیک

انواع سرامیک به عنوان بهترین مصالح برای نمای ساختمانی از خاک رس طبیعی ساخته شده است، به این معنی که عاری از فلزات سنگین و مواد شیمیایی سمی است. حتی نماهای سرامیکی برای ساختمان ها کاملا ضدحریق بوده و از نما در برابر حرارت و آتش سوزی محافظت می کند. سرامیک یکی از مصالح نمای ساختمان مستحکم و بسیار محمکی است که می توان آنها را به هر شکل  و طرحی برای نماسازی طراحی و تولید کرد.

بتن

برای نمای ساختمان، می تواند از بتن پیش ساخته استفاده کرد. آنها کاربرد های بسیار زیادی دارند که با توجه به هزینه نسبتا پایینی که باید برای خرید آنها پرداخت کنید، اما از دوام و استحکام بسیار بالایی برخوردار هستند.

چوب

چوب یکی دیگر از انواع مصالح نمای ساختمان است که می تواند یک عایق بسیار مناسب در برابر گرما برای ساختمان باشد. استفاده از چوب به عنوان نمای ساختمان زیاد کاربرد دارد و به وفور مورد استفاده قرار می گیرد، اما حفظ ظاهر و نگهداری آن در طولانی مدت ممکن است کمی سخت باشد.

تخته سنگ طبیعی

سنگ طبیعی در بین انواع مصالح نمای ساختمان به راحتی نصب می شود، نیاز به تعمیر و نگهداری کم و مقرون به صرفه دارد و ضایعات کمتری نسبت به سایر مصالح نماهای ساختمان دارد. به نحوی که انواع تخته سنگ های طبیعی با طیف های رنگی مختلف از خاکستری تا تیره و سیاه می توانند جزء بهترین مصالح نمای ساختمان باشند. این در حالی است که برخی از سنگ ها مانند سنگ بازالت در میان سنگ های طبیعی از دوام و استحکام بالایی برای استفاده در نمای ساختمان برخوردار است.

برخی سنگ های طبیعی مانند بازالت برای نمای ساختمان در برابر آتش مقاومت بسیار بالایی دارند و کاملا ضد آب هستند. از طرفی هم سنگ هایی مانند بازالت کاملا طبیعی هستند که کیفیت و مرغوبیت آنها تضمین شده است. اگر به دنبال بهترین سنگ طبیعی برای نمای ساختمان هستید می توانید سنگ بازالت را انتخاب کنید. همچنین برای اطمینان از قیمت سنگ بازالت برای نمای ساختمان می توانید آن را از تامین کنندگان بزرگ مانند ایران بازالت خریداری کنید.

بهترین مصالح برای نمای ساختمان

مقاله پیشنهادی: بازالت در نما

نمای ساختمانی آلومینیومی یا فلزی

فلز به عنوان یکی دیگر از بهترین مصالح نمای ساختمان در طیف وسیعی از گزینه ها مانند روی، آلومینیوم، مس و فولاد وجود دارد که می توانید هر یک از آنها را باتوجه به ویژگی های منحصر به فردی که دارند انتخاب کنید. یکی از بهترین فلزات برای مصالح نمای ساختمان، آلومینیوم است. چون هم وزن بسیار سبکی دارد و هم در عین حال از استحکام و دوام زیادی برخوردار است. آلومینیوم یکی از ضد آب ترین مواد برای نمای ساختمان است و در برابر رطوبت مقاومت بسیار زیادی داشته و از طرفی هم به نگهداری کمی نیاز دارد و در صورت لزوم می توان آن را به راحتی رنگ آمیزی کرد.

آجر به عنوان مصالح نمای ساختمان

از آجر به عنوان یکی دیگر از بهترین مصالح نماهای ساختمان از دیرباز استفاده می شود. چون آجر در کنار دوام بسیار زیادی که دارد کاملا می تواند از نمای ساختمان در برابر آتش و شرایط آب و هوایی شدید محافظت کند،. از طرفی هم نمای آجر برای ساختمان به نگهداری کمی نیاز دارد، غیر سمی است و عایق صوتی مناسبی برای ساختمان ها شناخته می شود.

مصالح ساختمانی

سخن آخر

اگر می خواهید خانه محکم و با طول عمر بسیار بالایی داشته باشید که یک عمر آسایش و راحتی را برای شما به ارمغان بیاورد بهتر است در انتخاب مصالح ساختمانی و به خصوص مصالح نماهای ساختمانی زیاد دقت کنید. توجه داشته باشید که گرانترین مصالح برای نماهای ساختمانی، لزوما بهترین و باکیفیت ترین آنها محسوب نمی شوند. شما می‌توانید برای خرید سنگ بازالت و دیگر سنگ ها مانند گرانیت مشکی نطنز و … برای نمای ساختمان خود، با ما در تماس باشید.

مقاله پیشنهادی: بهترین نمای ساختمان دو طبقه

سوالات متداول

  1. مناسب ترین و بهترین مصالح نمای ساختمان برای ساختمان های مرتفع کدامند؟
    یکی از بهترین گزینه به عنوان مصالح نمای ساختمان های مرتفع آلومینیوم است که با سایر ترکیبات مانند شیشه، پانل های کامپوزیت، بتن تقویت شده با شیشه و غیره برای نمای ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد.
  2. برای دیوارها و نماهای خارجی ساختمان از چه مصالحی استفاده می شود؟
    رایج ترین گزینه برای مصالح نمای ساختمان شامل چوب، گچ، تخته سنگ های طبیعی و فلز مانند آلومینیوم هستند که هر کدام از آنها ویژگی های خاص خودشان را دارند.
  3. مهمترین فاکتور برای انتخاب بهترین مصالح نمای ساختمان چیست؟
    نحوه نگهداری از نمای ساختمان، غیر سمی بودن، مقاومت در برابر رطوبت و آتش، زیباشناسی کلی مصالح بنای ساختمان و دسترسی و خرید آسان در کنار استحکام و دوام بالای مصالح می توانند بهترین و مهمترین معیار برای انتخاب مصالح بناهای ساختمانی باشند. در هنگام خرید حتما به هریک از این فاکتور ها دقت کنید.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *